Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Deep learning en het brein van de toekomst: download het gratis e-book

Onderzoek van AP Hogeschool wijst uit dat VR meer is dan enkel hype

Virtual Reality is een techniek welke al meerdere jaren op de markt is. AP Hogeschool in Antwerpen heeft nu onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de technologie onder 2.315 Vlamingen.

 
the park VR

Virtual Reality bestaat al eeuwenlang. Wanneer het dan ook precies is ontstaan zal nooit helemaal bekend worden. De vorm waarin Virtual Reality nu bekend staat, en ook gebruikt wordt, is een ander verhaal. Virtual Reality vindt hedendaags vaak haar weg terug in games, maar ook bedrijven die simulaties laten uitvoeren door middel van VR. De Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen deed recent onderzoek naar VR onder 2.315 Vlamingen, met een aantal verrassende resultaten.

Door middel van een 20-tal filmpjes wilt het onderzoeksteam een realistisch beeld schetsen van de Virtual Reality ervaring. De Vlamingen die meededen aan het onderzoek moesten de filmpjes per stuk een algemeen cijfer geven. Verrassend genoeg blijkt dat de kwaliteit van Virtual Reality beelden nogal tegenvalt, hoger dan een 8.7 werd niet gescoord. Het slechtste filmpje kreeg net aan een 5.5.

Weinig VR-ervaringen

Virtual Reality staat bij de meeste techjournalisten in hun hoofd gegraveerd. Dit is echter niet zo bij veel andere gebruikers, zo blijkt uit het onderzoek van de hogeschool. Slechts 2 van de 10 gebruikers hadden eerder al ervaringen gehad met VR. Daarbij komt nog dat bijna 60 procent van alle deelnemers nooit een ervaring had gehad met VR.

vr

Onder deze 59.3 procent, om het precies te nemen, is dan ook onderzocht waarom ze nog nooit eerder een VR-ervaring hadden gehad. Het overgrote gedeelte van de deelnemers gaf daarbij aan geen eigenaar te zijn van een VR-bril. Ook is er een duidelijke onbekendheid van het algehele VR-concept, zo had 37.8 procent nog niet eerder van VR gehoord. Slechts een klein deel, 8.3 procent, gaf aan dat de techniek simpelweg niet de interesse van hem of haar had.

Slechte beeldkwaliteit

Het is een veelgehoorde plaag in de VR-industrie, een te slechte beeldkwaliteit. Aan de ene kant heeft dat vaak te maken met de content zelf, maar soms ook aan de schermpjes gebruikt in de VR-bril. Volgens het onderzoek stoort een op de drie zich aan de lage beeldkwaliteit. Deze slechte beeldkwaliteit kan een slechte uitwerking hebben op gebruikers van de brillen. 5.4 procent van de deelnemers had na het onderzoek dan ook last van misselijkheid.

Hype?

De vraag die vaak opkomt blijft echter wat de toekomst van Virtual Reality zal zijn. Het onderzoek onder Vlamingen wijst nu uit dat meer dan 60 procent van de deelnemers overtuigd is dat het meer dan een hype is. De verwachtingen is volgens deze 60 procent dat we in de toekomst allemaal een VR-bril hebben, ofwel thuis, op school of op werk.

Uit de resultaten kunnen we afleiden dat Virtual Reality televisie of film niet zal vervangen.

Onderzoekster Silvia Van Aken trekt daarbij de conclusie dat VR in de toekomst de televisie-ervaring niet zal gaan vervangen in de toekomst. De meerderheid van alle deelnemers geeft namelijk de virtuele kijkervaring niet beter te vinden dan de ‘normale’ ervaring met bijvoorbeeld een TV.

Lees meer over : AP Hogeschool | onderzoek | virtual reality