Nieuws

Onderzoek van Common Sense toont evolutie in sociale-mediagebruik van tieners

In de VS heeft Common Sense voor een tweede keer onderzoek gevoerd naar het sociale-mediagebruik van tieners. Dit onderzoek toont interessante ontwikkelingen aan t.o.v. het eerste onderzoek in 2012.

“Social Media, Social Life: Teens Reveal Their Experiences” is de titel van het recentste onderzoek van de Amerikaanse organisatie Common Sense. Deze non-profit organisatie focust zich op de ondersteuning van kinderen in een wereld van (sociale) media en technologie en is tevens de grootste in haar soort in de VS. In 2012 heeft zij reeds onderzoek gevoerd naar de gewoontes van Amerikaanse tieners wat betreft sociale media, maar gezien de snelle technologische evoluties is deze nieuwe versie van het onderzoek zeker niet misplaatst.

Ten eerste spenderen tieners het grootste deel van hun dag op sociale media. 70% gebruikt meerdere keren per dag sociale media, waar dit in 2012 “slechts” 34% was. En 16% zegt zelfs dat ze bijna voortdurend sociale media gebruiken, waarbij 38% aangeeft er meerdere keren per uur gebruik van te maken. Verder zegt 75% van de tieners dat ze afgeleid worden door sociale media wanneer ze huiswerk zouden moeten maken en 54% geeft dan weer aan dat ze ook afgeleid worden wanneer ze aandacht zouden moeten geven aan de mensen rondom hen. 44% stoort zich ook aan hun vrienden omdat zij te vaak hun smartphone gebruiken wanneer ze bij elkaar zijn. Het lijkt er dus op dat (Amerikaanse) tieners meer en meer op sociale media leven dan in de echte wereld.

Het onderzoek toont bovendien aan dat tieners sms’en en chatten verkiezen boven communicatie in de echte wereld. 35% van de tieners geeft namelijk aan dat sms’en hun favoriete manier is om te communiceren met hun vrienden. Een gesprek met de persoon in levende lijve staat hier op de tweede plaats met een voorkeurspercentage van 32%. Het vorige onderzoek van Common Sense in 2012 gaf nog aan dat 49% liever een echt gesprek had, maar dit percentage is nu sterk gedaald.

Toch geven de tieners aan dat zij sociale media op een positieve manier ervaren. 25% voelt zich minder eenzaam door sociale media en 16% wordt er minder depressief van. Verder voelt 20% zich meer zelfzeker en 21% van de tieners voelt zich populairder. Tot slot geeft een kleine 13% van de tieners aan dat ze ooit te maken hadden met cyberpesten en 23% zegt dat ze ooit al iemand geholpen hadden die het slachtoffer was van cyberpesterijen. Opvallend is hier ook dat 64% aangeeft dat ze vaak of soms racistische, seksistische, homofobe of religieuze haatcontent te zien krijgen. Al bij al brengen sociale media niet alleen slecht nieuws en hebben ze ook hun positieve kanten op het vlak van inhoud. Het groeiende gebruik ervan door de tieners lijkt echter wel wat zorgwekkend te worden.

Om het volledige onderzoek te raadplegen, kan je terecht op de website van Common Sense.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business