Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Zit het einde van likes op Twitter eraan te komen?

Socialmediaplatform Twitter overweegt om de likeknop te verwijderen van de website. Dit zou namelijk discussies ten goede moeten komen.

 
Twitter

Twitter stond gisteren plots in rep en roer na een mededeling van CEO en oprichter Jack Dorsey. De bewuste mededeling ging over de mogelijke afschaffing van de likeknop voor tweets op het platform. De achterliggende motivatie voor deze beslissing, die gelukkig nog niet definitief is, zou zijn dat het verwijderen van die functie discussies beter moet doen verlopen. De initiële reacties waren echter niet bepaald positief.

Drie jaar geleden werd de favoriteknop op Twitter nog vervangen door het hartjesvormige likeknopje dat we vandaag de dag nog steeds zien. Het platform lijkt nu volledig te willen afstappen van een dergelijke functie. Gisteren deelde woordvoerders van Twitter mee dat het zijn platform aan het herbekijken is om een gezonde, motiverende manier van converseren te creëren. Het verwijderen van de likefunctie zou hiertoe behoren, maar deze besprekingen zijn momenteel allesbehalve afgerond, dus er is nog voldoende ruimte voor discussie (al dan niet met likes).

Likes en volgers zijn niet alles

De boodschap die Twitter hier ook meegeeft, is dat likes en volgers niet de essentie van het platform horen te zijn. Dit is daarentegen wel het geval op dit moment. Mensen trekken vaak naar Twitter om bevestiging te zoeken voor bepaalde projecten of proberen de beste tweets te bedenken om zoveel mogelijk likes en volgers bij elkaar te sprokkelen. Vooral dit laatste draagt niet meteen bij tot een de gezonde, nuttige conversaties waarop Twitter doelt. Op dit moment worden de luidste en populairste tweets, die meestal komen van de mensen met de meeste volgers, beloond met likes, hoewel deze niet altijd een waardevolle bijdrage leveren aan het platform.

Twitter wil meer zetten op de essentie van het platform en dat zijn nu net de gezonde, nuttige conversaties/discussies. Dit haalt echter niet weg dat er mensen/bedrijven met verschillende redenen op Twitter zitten. Sommigen gebruiken Twitter om mee te zijn met het laatste nieuws, anderen als uitlaatklep, nog anderen om bevestiging te zoeken voor hun werk… De lijst is in feite eindeloos. Voor een gezonde, waardevolle conversatie is een likefunctie inderdaad niet meteen noodzakelijk, maar er zijn echter twitteraars die enorm veel voldoening halen uit de likefunctie van het platform. De kans dat we deze zien verdwijnen, blijft daarom, wat mij betreft, relatief klein.

Lees meer over : ontspanning | social media | sociale media | twitter