Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Google Chrome 71 gaat gebruikers beschermen tegen onduidelijke abonnementen

Vanaf Chrome 71 is het moeilijker om misleid te worden op een website door het invoeren van je telefoonnummer, waarna je een abonnement hebt afgesloten. Het roept echter ook wel ethische vraagtekens op.

 
Chrome OS

In december zal het weer tijd zijn voor een nieuwe versie van Chrome – inmiddels zijn we versie 70 alweer gepasseerd. Welke functies Google aan de update toe gaat voegen wordt meestal pas vrij kort van tevoren bekend, via verschillende berichten op de website van Chromium – de achterliggende naam van de ontwikkeling van Googles Chrome-webbrowser. Vanaf Chrome 71 komt er wel een interessante functie bij die de veiligheid van internetgebruikers moet verbeteren. Mogelijk heb je er al wel eens over gelezen, websites die abonnementen op je naam afsluiten na het invoeren van een telefoonnummer. Dat is precies wat Google tegen wil gaan – het zal de websites ook actief blokkeren.

Google Chrome 71 - blokkade - 2

Via slinkse constructies word je misleid om een abonnement af te sluiten.

Dit heeft het Chromium-team vermeldt in een blogpost over de aanstaande update. Vanaf de nieuwste versie van de browser krijgen gebruikers een melding te zien bij websites die je ongezien een abonnement willen laten afsluiten. Dit is vaak het geval met kleinere gamewebsites die de abonnementen in de algemene voorwaarden verwerken – deze voorwaarden worden juist door niemand gelezen, zo beseffen de websites zich ook. Vervolgens krijgt de abonnementhouder via zijn provider een rekening voor de kosten, vaak zonder daar nog tegen in gevecht te kunnen gaan – je hebt de voorwaarden immers geaccepteerd.

Strenge voorwaarden

Bedrijven kunnen de melding laten verwijderen als ze voldoen aan de voorwaarden die Google stelt aan bedrijven die via het internet abonnementen afsluiten. Zo moet er duidelijk zichtbaar zijn dat het gaat om het afsluiten van een abonnement, maar ook de kosten die zo’n abonnement met zich meedraagt moeten duidelijk zichtbaar zijn. Of de websites zich daaraan zullen houden is echter nog maar de vraag, ze hebben immers vaak enkel ‘bestaansrecht’ omdat er inkomsten binnenkomen via slinkse constructies. Met de blokkade die Google oplegt wordt dat vrijwel onmogelijk, tenzij de gebruiker besluit de nieuwe melding te negeren en toch de website bezoekt.

Google Chrome 71 - blokkade - 1

Deze melding krijg je vanaf Chrome 71 als je een website bezoekt die je een abonnement wil aansmeren.

De nieuwe stap van Google zet ook vraagtekens op bij een grote groep gebruikers over de macht die het bedrijf inneemt om zijn gebruikers te ‘beschermen’. De zoekgigant besluit hier eigenlijk voor eindgebruikers wat er wel en niet veilig is om te bekijken – en alhoewel dat uiteindelijk maakt voor een browserervaring die veiliger is, geeft het ook een raar gevoel, het kan immers ook gezien worden als ‘machtsmisbruik’. Of de Europese Unie hier ooit nog achteraan zal gaan? Ik zou durven gokken van niet.

Lees meer over : abonnementen | browser | google | google chrome | mobiel