Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Kia e-Niro blijkt foutieve WLTP-norm test gehad te hebben, actieradius wordt bijgesteld

Kia heeft tijdens de Autosalon van Parijs de elektrische Kia e-Niro op de markt gebracht. Door een fout in de testen voor de WLTP-cyclus blijkt de actieradius nu niet te kloppen, zo geeft het bedrijf aan in een persbericht.

 
Kia-corrigeert-WLTP-cijfers-voor-actieradius-Kia-e-Niro

Bij het Autosalon van Parijs kwam Kia met een nieuwe elektrische auto, de Kia e-Niro, een broer van de Hyundai Kona Electric. Veel verschillen tussen de twee auto’s zijn er niet, zo zijn beide modellen er in een 39,2 en 64 kWh-uitvoering. Verder zit er een verschil in wat betreft de prijs, de Kona Electric staat al bij je deur vanaf 39.195 euro, terwijl je voor de e-Niro minimaal 42.510 euro mag neertellen. Sinds deze week is er echter een nieuw verschil – er is namelijk een fout gemaakt bij het testen van de Kia e-Niro. Door deze fout is de actieradius voor de auto in de WLTP-keuring een stuk hoger uitgevallen dan het daadwerkelijk is, zo geeft Kia aan in een persbericht.

Fout in WLTP-norm

Kia test zijn elektrische auto’s volgens een nieuw principe, de WLTP-norm – dit staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Deze testen dienen als vervanging voor de bestaande NEDC-cyclus, een testprocedure die al in de jaren tachtig in het leven werd geroepen. Nu wil het zo zijn dat de toezichthoudende instantie bij de keuring van de Kia e-Niro de verkeerde testen heeft voorgeschreven, dit zorgt ervoor dat de actieradius in het echt lager uitvalt dan de foutieve WLTP-norm zou toeschrijven. Vervolgens zijn deze testresultaten ook door de overheidsorganen goedgekeurd, waardoor het bedrijf deze gegevens heeft opgenomen in zijn marketingmateriaal. Een nieuwe keuring wijst echter uit dat er een fout is gemaakt, daardoor valt de actieradius voor het 64 kWh-accupakket uit op 455 km, terwijl het 39,2 kWh-accupakket een actieradius heeft van maximaal 289 km. Toekomstige eigenaren van de Kia e-Niro, waaronder de rechthebbende van de 3.000 reservaties, worden door Kia ingelicht over de fouten.

Kia e-Niro

De fout in de WLTP-norm waar de e-Niro aan is onderworpen, zit hem volgens Kia in de duur van de stadscyclus, in combinatie met duur van de testen op hogere snelheden. Kia geeft aan dat de auto’s te lang in de ‘stadscyclus’ zijn getest, waardoor je een vertekend beeld krijgt van de actieradius – in de stadscyclus wordt er natuurlijk langzamer gereden, wat betekent dat er meer kilometers op een acculading gereden kunnen worden. De autofabrikant geeft overigens aan dat het de prijzen van de auto niet aan gaat passen vanwege de lagere actieradius, die blijft dus nog altijd steken op 42.510 euro, voor het luxere model mag er nog altijd 45.510 euro worden overgedragen. Prijzen van het 39,2 kWh-model zijn er nog niet, de verwachting is dat deze auto’s ook pas tegen eind 2019 te bestellen zijn. Voor het 64 kWh-model is dit niet veel anders, naast de 3.000 reservaties zijn er dit jaar geen auto’s meer beschikbaar, dit zal tevens moeten wachten tot aan het einde van 2019.

Lees meer over : Actieradius | Connected Car | e-Niro | hyundai | kia | NEDC | WLTP