Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Europese Unie wil dat techgiganten fake news aanpakken vóór de verkiezingen

Er wordt vooruitgang geboekt in de strijd tegen fake news op het internet. De Europese Unie zet techgiganten aan om nog wat extra moeite te investeren.

 
Europese Unie Fake News

Start je dag geïnformeerd. Ontvang het opvallendste technieuws elke ochtend rechtstreeks in je mailbox!


Fake news blijft jammer genoeg voortdurend verschijnen op het internet. Onkruid vergaat niet, zoals men wel eens zegt. Gelukkig zetten verschillende technologiereuzen sterk in op de aanpak van fake news. Zowel Google, Facebook als Twitter hebben reeds acties ondernomen om fake news tegen te gaan op hun platformen. In het kader van de komende Europese verkiezingen heeft de Europese Unie deze drie bedrijven evenals Mozilla aangezet om extra middelen in te schakelen tegen fake news.

“Er is vooruitgang geboekt, vooral in het verwijderen van fake accounts en het beperken van de zichtbaarheid van sites die foute informatie geven. Maar er is bijkomende actie nodig om de volledige doorzichtigheid van politieke advertenties te verzekeren bij de start van de campagne voor de Europese verkiezingen in alle EU-lidstaten”, aldus het bericht van de Europese Commissie.

Facebook moet hiervoor meer duidelijkheid geven over hoe het zijn tools gaat inschakelen en de samenwerking opdrijven met fact-checkers en de onderzoekersgemeenschap van de Europese Unie. Google moet zijn tools dan weer beschikbaar maken in meer lidstaten en onderzoeksacties grootschaliger ondersteunen. Twitter moet op zijn beurt meer informatie geven over hoe het precies accounts wil aanpakken die consistent fake news promoten. Mozilla werkt tot slot aan een nieuwe browserversie die cross-tracking blokkeert, maar moet verder toelichten hoe dit de gegevens over de browseractiviteit van gebruikers precies gaat beperken.

De techgiganten moeten nu maandelijks een rapport voorzien tot en met de maand mei. Daarna zal de Europese Commissie deze rapporten evalueren en eventueel maatregelen treffen als de resultaten niet naar wens zijn.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op smartbiz.be

Lees meer over : Beveiliging | europese unie | facebook | fake news | google | mozilla | twitter