Nieuws

Facebook verliest twee grote factcheckers in strijd tegen nepnieuws

Facebook is niet alleen de plaats waar ‘vrienden’ en verre kennissen samenkomen; tegenwoordig kan je het platform ook zien als een belangrijke plaats om nieuws te vergaren. Factchecken speelt daarbij een essentiële rol.

Het internet is al jaren niet meer wat we ervan gewend zijn; steeds vaker lekken er berichten uit van Oosterse inmenging, bijvoorbeeld tijdens verkiezingen. Facebook speelt daar een grote rol in, gezien het bedrijf hedendaags een van de meest belangrijke platformen bezit om nieuws te vergaren. Het sociale medium heeft dan ook de taak op zich genomen om de feiten van dat nieuws te controleren. Op deze manier kan het medium gebruikers beschermen tegen ‘nepfeiten’. Helaas blijkt nu dat het voor Facebook niet al te gemakkelijk verloopt, het zou afgelopen weekend twee van zijn belangrijkste factcheckers in de Verenigde Staten zijn kwijtgeraakt. Het gaat om Associated Press (AP) en Snopes.

Het vertrek van Snopes uit het factcheckers-team van Facebook komt niet volledig als een verrassing. Aan het einde van 2018 maakte het factcheckers-platform in een interview met The Guardian al duidelijk het niet helemaal eens te zijn met de werkwijze van Facebook. Volgens de medewerkers van Snopes zou het sociale medium de factcheckers voornamelijk gebruiken om zichzelf in goed daglicht te stellen. Tegelijkertijd worden de factcheckers aangewezen als de schuldige mocht er iets misgaan. Medewerkers van Snopes lieten zich verder nog uit over de hoeveelheid mankracht die Facebook vereist van het bedrijf. In plaats daarvan zou Snopes beter af zijn met het creëren van een tool om meer websites te helpen bij het factchecken van informatie, in plaats van zich enkel te richten op Facebook.

Associated Press stopt ook

Van de 34 factcheckers die voor Facebook werkten bleven er na vrijdag nog 33 over; Associated Press (AP) heeft inmiddels ook aangegeven niet langer voor het socialemediaplatform te werken. AP heeft geen specifieke reden opgegeven in een gesprek met de BBC. Wel zegt het persbureau dat het ‘constant evalueert hoe het zijn factcheck-bronnen en tools het beste kan inzetten’.

Mocht er nepnieuws gevonden worden, dan kunnen daar voortaan geen advertenties meer bij geplaatst worden. Ook krijgt een gebruiker – zodra hij of zij nepnieuws zou willen plaatsen – een melding dat het nieuws ‘in twijfel is getrokken door externe partijen.’ In de Benelux werken onder andere Nu.nl en Universiteit leiden samen met Facebook voor het controleren van feiten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business