Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Onderzoek toont gevolgen elektrificatie Belgische autonetwerk

De situatie rond de elektrificatie van de Belgische wagens blijft een veelbesproken gegeven. Uit een onderzoek worden de gevolgen duidelijk.

 
elektrificatie

Start je dag geïnformeerd. Ontvang het opvallendste technieuws elke ochtend rechtstreeks in je mailbox!


Een onderzoek van VRT NWS heeft duidelijk gemaakt wat de gevolgen zouden zijn van de elektrificatie van alle personenwagens in ons land. En voor die toekomst is ons elektriciteitsnetwerk allesbehalve klaar.

Eind 2017 reden er zo’n 5,7 miljoen Belgische personenwagens rond, waarvan er zo’n 7.000 geheel elektrisch waren. Het aandeel elektrische wagens was dus minder dan één procent. Ook nu zou dit percentage niet veel meer dan twee procent zijn. Er is een stijging in het aantal elektrische wagens, maar in vergelijking met de traditionele wagens blijven ze een enorme minderheid.

Er wordt daarom aangezet om meer elektrisch te rijden. Een volledige overstap op elektrische wagens is echter iets waar ons land nog niet klaar voor lijkt te zijn. Volgens professor Joeri Van Mierlo (VUB) hebben we daarvoor twintig procent meer stroom nodig.

Hij haalt ook aan dat die stroom dan liefst CO2-vrij moet zijn. Zoals ook in ons eigen achtergrondstuk over elektrische wagens te lezen is, heeft het nu eenmaal geen nut om elektrisch te rijden als er CO2 uitgestoten wordt bij het opwekken van die stroom. We blijven in dat geval zitten met drie opties: zonnepanelen, windmolens en kerncentrales.

Een haalbaar toekomstbeeld?

In de praktijk zou dat betekenen dat we ofwel 610 extra windmolens op zee nodig hebben (of 1.220 aan land), 15.200 voetbalvelden aan zonnepanelen of twee extra kerncentrales. Kortom, er is nog heel wat werk aan de winkel. Ook kan een slim elektriciteitsnetwerk, ook wel smart grid genoemd, ervoor zorgen dat de beschikbare stroom optimaal benut wordt.

De Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas voegde hieraan toe dat een totaal van één miljoen elektrische auto’s het energieverbruik met vier procent zou doen stijgen. Hiermee zou onze elektriciteitsvoorraad niet in gevaar worden gebracht.

Die stijging naar één miljoen zit er niet meteen aan te komen, laat staan een volledige overstap. Die overstap gebeurt (gelukkig) ook niet in een vingerknip. Zelfs als er alleen elektrische wagens nieuw verkocht mogen worden, blijft er nog een enorme markt aan traditionele tweedehandswagens over. Een toekomst met alleen elektrische wagens zou dus mooi zijn, maar is op dit moment eenvoudigweg niet haalbaar in ons land.

Lees meer over : belgië | Connected Car | elektrisch rijden