Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Huawei herziet relatie met FedEx nadat pakketten plots in de VS belandden

Huawei heeft niet zo’n geweldige verstandshouding met de Verenigde Staten. Het is dan ook vrij pijnlijk als commerciële documenten (per ongeluk) naar dat land worden gestuurd door FedEx.

 
Huawei FedEx VS Trade War

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Alhoewel er steeds meer communicatie per e-mail verloopt, lijkt Huawei ook nog een fan te zijn van het versturen van documenten via de post. FedEx blijkt een van de bedrijven te zijn waar Huawei in zee mee is gegaan om zijn pakketten te versturen. Het Chinese bedrijf is, op zijn zachts gezegd, niet geheel positief over de manier waarop FedEx pakketten van het bedrijf heeft behandeld. Huawei heeft aan Reuters laten weten dat een aantal van de pakketten, die verzonden zijn binnen Azië, in de VS terecht zijn toegekomen. Momenteel is Huawei zijn relatie met de Amerikaanse koeriersdienst verder aan het onderzoeken.

Commerciële documenten Huawei

Deze beschuldiging aan het adres van FedEx gaat specifiek om vier pakketten die recent binnen Azië zijn verstuurd. Twee pakketten waren afkomstig uit Japan en waren gericht aan Huawei-kantoren in China, terwijl de twee andere pakketten afkomstig waren uit Vietnam met een kantoor van Huawei in Azië als eindbestemming. Voor de eerste twee pakketten is het zo uitgevallen dat deze uiteindelijk in de Verenigde Staten zijn toegekomen, terwijl de andere pakketten via een omweg zijn verstuurd om nog onbekende redenen. Volgens de Chinese fabrikant was er geen technologie aanwezig in de pakketten, maar ging het juist om ‘belangrijke’ commerciële documenten die niet zijn afgeleverd.




In een gesprek met Reuters laat Joe Kelly, een woordvoerder van Huawei weten dat de gebeurtenis ‘(Huawei’s, red.) vertrouwen ondermijnt’. Verder stelt de woordvoerder dat Huawei zijn ‘supportvereisten voor logistiek en documentleveringen moeten herzien als een direct gevolg van de reeks incidenten’. Naast een eigen onderzoek heeft het ook een formele klacht aangeleverd bij ‘China’s State Postal Bureau’, daar wordt inmiddels ook onderzoek uitgevoerd naar de pakketten die FedEx naar de VS heeft verzonden. Reuters ontving geen terugkoppeling van de staatsdienst over zijn onderzoek naar FedEx – het is ook nog maar de vraag of er ooit een publiek rapport over verschijnt.

Geen druk vanuit de VS

Ondertussen heeft FedEx al wel een reactie uitgegeven over de problemen met Huawei’s zendingen. Maury Donahue, woordvoerster bij FedEx, geeft aan dat de pakketten ‘per ongeluk naar de verkeerde bestemming zijn verzonden’. Donahue liet verder weten dat er ‘geen aanvraag was om de pakketten naar de Verenigde Staten te versturen’. Het zou gaan om een geïsoleerd probleem met een klein aantal pakketten, het bedrijf werkt met zijn klanten om de pakketten terug te sturen naar de rechtmatige eigenaren. Het Amerikaanse postbedrijf heeft op Chinese sociale media excuses aangeboden voor de problematiek en bevestigde dat er geen druk was van buitenstaanders.