Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Boeing liet de FAA en engineers in het duister omtrent MCAS-systeem

Terwijl Boeing werkt aan het (opnieuw) certificeren van de 737 Max-serie, weet The New York Times te melden dat ‘sommige’ engineers en de FAA nauwelijks wisten van het nieuwe MCAS-systeem.

 
737 MAX 8 - FAA

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Twee incidenten met Boeing 737 Max-toestellen blijken immense gevolgen te hebben voor het in Amerikaanse bedrijf. Alle 737 Max-toestellen staan momenteel aan de grond; er geldt wereldwijd een verbod op het vliegen met de vliegtuigen. Verder is het voor Boeing onmogelijk om de 737-Max toestellen die het nog fabriceert, af te leveren aan zijn klanten. Om die reden werkt Boeing hard aan een software-oplossing die ongelukken moet voorkomen. Eerder bleek nog dat de twee ongelukken voorkomen hadden kunnen worden. In een bericht van The New York Times is te lezen dat sommige engineers van Boeing en personeel van de FAA onbekend waren met de wijzigingen aan het MCAS-systeem.

Boeing’s MCAS-systeem

De krant geeft aan dat ingenieurs, testers en overheden niet bekend waren met de wijzigingen die Boeing had doorgevoerd aan het MCAS-systeem. Ook zouden ze hebben gewerkt met de gedachte dat de Boeing 737 Max-toestellen twee sensoren gebruikte voor het MCAS-systeem, terwijl er in werkelijkheid slechts één sensor wordt gebruikt. Deze misvatting kon ontstaan door de manier waarop Boeing aan zijn systemen werkte. Slechts één afdeling werkte aan het systeem, terwijl andere afdelingen niet op de hoogte waren van de ontwikkelingen en daardoor niet volledig wisten hoe het systeem werkt. Verder zou Boeing de informatie ook niet aan de FAA hebben overgedragen.




Het zou specifiek gaan om FAA-personeel dat verantwoordelijk is voor trainingsprocedures voor de piloten die op de nieuwe vliegtuigen moeten opereren. De FAA was op de hoogte van een oudere (en veiligere) versie van MCAS, en ging daaropvolgend akkoord met de wijziging om het systeem uit de handleiding van de 737 Max te verwijderen. De organisatie zou op dat moment niet op de hoogte zijn geweest van de aanpassingen die Boeing door zou voeren in de software voor MCAS. In principe had het aangepaste systeem bij het testen naar boven kunnen komen. Gezien de simulators niet alle systemen kunnen nabootsen, is het echter moeilijk vast te stellen of de testpiloten het konden opmerken.

Certificatie bij de FAA

Zowel Boeing en de FAA hebben gereageerd op de berichtgeving van The New York Times. Boeing geeft aan dat het ‘veiligheid altijd op de eerste plaats heeft staan’. De FAA geeft tegelijkertijd aan dat het bewust was van de aanwezigheid van het MCAS-systeem ten tijde van de certificatie. Het wist bijvoorbeeld dat het systeem zou inschakelen bij een (te) lage snelheid en bij andere vluchtomstandigheden. Bronnen van de krant weerleggen deze claims van de FAA deels, en geven aan dat de FAA-afdeling verantwoordelijk voor de certificatie mogelijk inzicht had, terwijl andere afdelingen deze informatie niet ontvingen. Als de informatie klopt, is het een zeer pijnlijke misstap voor Boeing.




Lees meer over : 737 Max 8 | boeing | Boeing 737 Max | faa