Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

‘Boeing 737 Max-software geschreven door onervaren programmeurs’

Een onvergefelijke fout van Boeing.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Bloomberg meldt dat Boeing de software voor zijn 737 Max heeft laten schrijven door onvervaren programmeurs van buitenaf.

Extern bedrijf

De Amerikaanse vliegtuigbouwer schakelde daarvoor een extern bedrijf in. De programmeurs zouden 9 dollar per uur betaald krijgen en zouden zeer onervaren zijn. “Boeing heeft geen ervaren ingenieurs meer nodig, want zijn producten zijn volwassen”. Dat zijn de woorden die een zaal vol ingenieurs te horen kreeg waarbij ze prompt de laan uit werden gestuurd.




De externe programmeurs en ingenieurs zouden mensen uit India geweest zijn die net hun diploma hadden behaald. Het gaat dus om goedkope werkkrachten, zonder ervaring. Dat zou mee aan de grondslag van deze onvergefelijke fouten liggen.

Wereldwijd aan de grond

De Boeing 737 Max-toestellen worden overal in de wereld aan de grond gehouden. Sinds maart zijn er al twee dodelijke crashes geweest, in Indonesië en Ethiopië, met deze toestellen. De reden zou een fout in het systeem zijn dat er voor zorgde dat de neus naar beneden werd geduwd. Die fout zou mogelijk komen door het feit dat veel activiteiten bij Boeing tegenwoordig extern worden uitbesteed en dat alles zo goedkoop mogelijk moet gebeuren. Er zou ook geen dubbele controle meer gebeuren, waardoor dit soort fouten gemakkelijk door de mazen van het net gaan.

“Boeing heeft geen ervaren ingenieurs meer nodig.”

Strafrechtelijk onderzoek

Het Amerikaanse ministerie van Justitie is redelijk snel na de twee dodelijke crashes op onderzoek gegaan. Dat onderzoek is uiteraard gestart bij de certificering, ontwerp en productie van de 737 Max. Nu zou de kern van het onderzoek ook verschoven zijn naar de Boeing Dreamliner (787). Ook bij die laatste zouden er heel wat problemen zijn met bv. accu’s die in brand vliegen. Al in 2013 moest de vliegtuigbouwer zijn gehele 787-vloot stilleggen.




Lees meer over : boeing | Boeing 737 Max | business | maatschappij | nieuws | software