Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Nieuw: Uber Comfort, betaal meer voor een stille chauffeur

Small talk in de Uber is verleden tijd. Geef aan of je in bent voor een praatje met de chauffeur of liever kiest voor een stille rit met de nieuwe conversatievoorkeuren van Uber.

 
Uber Comfort

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Stel, je hebt weinig tijd om naar je volgende afspraak te gaan en besluit een Uber te boeken. Eenmaal in de auto kun je je nog even in alle rust voorbereiden voor je afspraak, althans dat dacht je. Want wat blijkt, je bent ingestapt bij een praatgrage chauffeur.




Nu is dit natuurlijk een uitzonderlijk scenario, maar het is zeker wel plausibel. En daar heeft Uber iets op bedacht, namelijk Uber Comfort. Een extra optie die je de mogelijkheid geeft om te kiezen voor een stille rit, tegen betaling natuurlijk. Je betaalt 20 tot 40 procent meer dan de reguliere rit en je krijgt daar niet alleen een zwijgende chauffeur voor, ook heb je meer beenruimte, je kunt de temperatuur in de auto bepalen en de chauffeur heeft een score van minimaal 4 sterren. Bovendien zijn de auto’s van Uber Comfort beter.

Hoe werkt het?

Uber geeft je drie keuzemogelijkheden of je liever een stille rit wil of dat je het leuk vindt om even te kletsen. De eerste is ‘Stilte gewenst’ waarmee je dus aangeeft dat je helemaal niet wil praten met de chauffeur, de tweede is ‘In voor een praatje’ en de derde optie is ‘Geen voorkeur’.

Kritiek

Deze opties zijn er natuurlijk om de klant helemaal op zijn gemak te laten voelen in de auto, het is namelijk allemaal afgestemd op de behoeftes van de klant. Zeer klantvriendelijk zou je zeggen, al is er ook kritiek. Sommige zeggen dat de nieuwe functie voor een stille rit een belediging is richting de chauffeurs en afdoet aan hun waardigheid. Het menselijke is er af, ze moeten zich gedragen als robots. Het is toch een soort ethische kwestie, want als we al niet meer open staan voor een praatje tijdens de taxirit omdat we druk zijn of er simpelweg geen zin in hebben, creëert dit dan niet juist meer sociale afstand? Echt contact wordt op deze manier steeds schaarser, en is dat nu juist niet iets waar we voor moeten oppassen?

Uber vindt van niet, zo laat een woordvoerder weten:

De geteste Quiet Mode is over het algemeen positief ontvangen door chauffeurs en klanten. De klanten waarderen de consistentie en de controle die het hen geeft over de rit. Vooral zakelijke reizigers geven aan dat het hun heeft geholpen om tijdens de rit productiever te zijn. En andere klanten vinden het vooral prettig, dat het ongemak van het wel of niet praten in de auto hiermee is weggenomen.

In de app wordt de functie beschreven als conversatievoorkeuren en dat klinkt natuurlijk al wat vriendelijker dan ‘stilzwijgende chauffeur’.

Soortgelijke functie UberBlack

Uber Comfort wordt gestart in 43 steden in de Verenigde Staten en in Ottawa Canada. Het is nog niet bekend wanneer het Amerikaanse bedrijf in Europa wil introduceren. Wel is het mogelijk voor UberBlack-gebruikers om een soortgelijke functie uit te proberen, vanaf vandaag lanceert Uber in de Benelux een feature in de app waarmee reizigers hun rit kunnen personaliseren. Net als bij Uber Comfort kunnen zij kiezen voor een stille rit, of aangeven dat ze open staan voor een praatje met de chauffeur. Daarnaast is er de mogelijkheid om de temperatuur aan te passen en te kiezen voor hulp met het tillen van bagage.  Ook hebben UberBlack-gebruikers vijf minuten langer de tijd om de auto in te stappen.




Lees meer over : Connected Car | uber | Uber Comfort