Wetenschappers nemen voor het eerst foto van kwantumprincipe

Wetenschappers van de universiteit van Glasgow wisten een kiekje te nemen van een "kwantumverstrengeling".

Wetenschappers hebben voor de eerste keer in de geschiedenis quantum entanglement weten vast te leggen op de gevoelige plaat. Wetenschappers van de Universiteit van Glasgow deelden het beeld in hun paper, die gepubliceerd werd in de journal of Scientific Advances. De foto toont twee fotonen (lichtdeeltjes) die met elkaar interageren en die kort hun fysieke toestand met elkaar delen. Dat principe heet “entanglement” of “verstrengeling” en gebeurt onafhankelijk van de afstand tussen de partikeltjes.

Om een foto van die verstrengeling vast te leggen, ontwikkelden de Schotse natuurwetenschappers een systeem dat een stroom van verstrengelde fotonen uitstraalt vanuit een kwantumlichtbron. De objecten zijn dan te zien op een oppervlak van vloeibare kristallen. Een speciale camera nam dan een foto telkens wanneer het een foton identificeerde die met een ander lichtdeeltje verstrengeld was geraakt.

Kwantumverstrengeling is een van de meest fundamentele principes van kwantummechanica. Het concept wordt vaak toegepast voor praktische zaken zoals quantum computing en cryptografie, maar tot nu had nooit iemand een foto weten te nemen van het fenomeen. Wetenschappers geloven dat dit beeld mee zal zorgen voor de ontwikkeling van het hele onderzoeksdomein.