Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Lotus onthult elektrische supercar Evija

Lotus wil met zijn nieuwe Evija supercar de harten van talloze racefans weer veroveren.

 

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Op het Goodwood Festival of Speed kregen we eerder deze maand nog een sneak-peak van de nieuwe supercar van Lotus. Toen onthulde de Britse automaker de naam van de wagen: Evija.

Vandaag heeft het die nieuwe supercar helemaal uit de doeken gehaald. En het ziet er de moeite uit. De nieuwe wagen is helemaal elektrisch, heeft ongelofelijke functies en een even ongelofelijk prijskaartje.

Elektrische laagvlieger

De Lotus Evija is een echte laagvlieger. De wagen beschikt over zo’n 2.000 pk afkomstig van vier elektrische motoren. En nu komt het; de wagen schiet van 0 naar 300 km/u in 9 seconden. Maar val nog niet achterover, voor Lotus’ nieuwe paradepaardje zal je zo’n 1,75 miljoen pond moeten neertellen (omgerekend bijna 2 miljoen euro, al zal die prijs wel aangepast worden aan de euro).

Wat krijg je voor zo’n smak geld?

De Evija is een topmodel van het hoogste niveau. Je krijgt dan ook heel wat terug voor dat geld. Je merkt aan de hand van de afbeeldingen dat Lotus aan elk detail heeft gedacht. Je zou kunnen zeggen dat de wagen wat weg heeft van een McLaren, toch is de Evija een echte Lotus.

Het begint al bij het stuur, dat lijkt meer op een F1-stuur. Zo wil het bedrijf zich al onderscheiden van andere supercars. Achter het stuur zie je een redelijk grote display waarop alle essentiële functies te zien krijgen. En daar stopt het ook op vlak van multimedia, dit is het enige scherm in de wagen.




Verder zie je een heleboel knoppen op het stuur. Die lichten ook pas op vanaf je er met je vinger over glijdt. Vergeet niet dat het een top luxueuze wagen is en dat Lotus dat ook hier duidelijk wil tonen.

Bovendien kan je de batterij van de wagen helemaal weer laden in slechts 9 minuten. Daarvoor heeft het dan wel een 800kW lader nodig. Maar zelfs met een standaard 350kW lader kan je de wagen in 18 minuten weer helemaal opladen. Nadien kan je met de batterij dan zo’n 400km rijden. Uiteraard hangt dat van je rijstijl af… Lotus plant momenteel 130 wagens in om te produceren, het is niet duidelijk of dat er in de toekomst meer zullen worden.

“Lotus wil zijn plaats heroveren in de harten van race-fanaten.”

Volvo en Geely

Lotus kreeg voor de bouw van zijn Evija hulp van het Chinese Geely. Die laatste heeft sinds 2017 een meerderheidsbelang in Lotus en bezit ook Volvo’s Polestar. De productie van deze wagen start in 2020 en zal uiteraard voor de miljonairs onder ons gereden worden. Je kan de wagen bestellen via een pre-order met een voorschot van 250.000 Britse pond.

Kan je niet genoeg krijgen van de wagen? Bekijk dan hier het officiële filmpje.

Om de aerodynamica van de wagen te verbeteren zijn de achterlichten helemaal open zodat de lucht erdoor kan.




Lees meer over : business | Connected Car | lotus | Lotus Evija | nieuws | ontspanning | supercar