Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

‘Apple wil investeren in exclusieve podcasts’

Grote spelers zoals Spotify, Stitcher en Apple beginnen steeds meer potentieel te zien in podcasts. Nu zou Apple ook werken aan podcasts die exclusief op hun eigen platform worden gelanceerd.

 
macos catalina podcast app

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Volgens berichtgeving van Bloomberg, gaat Apple investeren in exclusieve podcasts. Dit houdt in dat deze podcasts dan exclusief verschijnen op Apple’s eigen podcastplatform en niet op Spotify en andere providers. Die strategie past mooi in het rijtje van de andere exclusieve content die ze actief aan het ontwikkelen zijn, zoals series voor Apple TV+ en games voor Apple Arcade.

Volgens Bloomberg zou Apple vooral de exclusiviteit van bepaalde shows afkopen om deze vervolgens enkel en alleen aan te bieden op hun eigen platform. Verder is het nog niet geweten of Apple van plan is om geld te vragen voor deze exclusieve podcasts, maar het zou ons verbazen wanneer ze zouden beslissen om deze podcasts achter een paywall te steken.




Voorlopig is er nog niets officieel bevestigd, maar Bloomberg claimt zich voor de verslaggeving te baseren op bronnen die anoniem willen blijven. Volgens hen hebben zijn bepaalde Apple-medewerkers namelijk in gesprek gegaan met mediabedrijven om te praten over exclusiviteitsrechten.

Eigen podcast-app

In macOS Catalina komt Apple ook met een afzonderlijke podcast-applicatie. De iTunes-applicatie wordt namelijk geschrapt en vervangen door afzonderlijke applicaties voor muziek, films en series en podcasts. Alles wordt vervolgens gesynchroniseerd met de Podcasts-app op iOS zodat je onderweg een podcast kan hervatten op het punt waar je gebleven was.

Het is voorlopig nog de vraag of deze segmentatie wel heel voordelig is voor de podcastwereld. Als luisteraar ben je zo namelijk steeds meer aan een bepaalde provider gekoppeld (zoals Apple of Spotify) in plaats van alles in eigen beheer te hebben via RSS-feeds.




Lees meer over : apple | itunes | podcasts