Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Binnenkort zelfrijdende bus ‘EZ10’ op je universiteitscampus

Autonome voertuigen worden de toekomst. De link tussen mens en voertuig moet verbeterd worden en daar gaan de VUB en ULB mee aan de slag met EZ10.

 

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Onderzoekers aan de Brusselse universiteiten VUB en ULB slaan de handen in elkaar om aan de slag te gaan met een zelfrijdende shuttlebus op de medische campus van de VUB, in Jette. Concreet gaan twee onderzoeksteams Mobi en Smit van de VUB samenwerken met team Louise van de ULB.

Samen is altijd beter

Ze gaan hun expertise bundelen en starten een proefproject van twee jaar waarbij ze een zelfrijdende shuttlebus willen testen die vanaf 23 augustus zal rondrijden op de campus in Jette. Op die manier willen de onderzoeksteams de band tussen mens en machine bestuderen, om zo te analyseren hoe zelfrijdende voertuigen beter kunnen ingezet worden in de toekomst.

Ruimtelijke ordening

Verder gaan de onderzoekers ook aan de slag met duurzame mobiliteit in het algemeen, en willen ze ook werk maken van de ruimtelijke ordening. Uiteindelijk moet de ruimtelijke ordening voorzien zijn op autonome voertuigen, het klinkt dus redelijk logisch dat beide factoren in één onderzoek worden gegoten.

EZ10

De zelfrijdende bus heet EZ10 en werd ontwikkeld door de Franse producent Easy Mile. Die laatste heeft de laatste jaren al meerdere contracten afgesloten met onder andere luchthavens of bijvoorbeeld om zijn busjes in te zetten in het openbaar vervoer. Toch kan het altijd beter. De EZ10 is voorzien van een systeem van sensoren, camera’s, navigatie en zelfs een vehicle-to-vehicle systeem.

Easy Mile EZ10

Easy Mile EZ10

V2i

Met die laatste is het busje in staat om met andere autonome voertuigen de communiceren. Althans als deze ook van deze technologie voorzien zijn. Daar bovenop is het busje voorzien van v2i, waarmee de EZ10 hindernissen en onverwachte situaties op het parcours herkent.




Projectpromotor en prof. Lieselot Vanhaverbeke vertelt daarover dat de teams ‘concreet toepasbare kennis opbouwt om deze later dan te verwerken in een soort draaiboek waarmee de uitbouw van autonoom vervoer in de Brusselse regio kan ingezet worden’.

 




Lees meer over : business | Connected Car | EZ10 | maatschappij | nieuws | ontspanning | ulb | vub