Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Nieuw socialmediaplatform The Afternet richt zich op overledenen

Er is een nieuwe Nederlandse socialmediasite in ons midden, namelijk The Afternet, die herinneringen aan overledenen wil bewaren.

 
the afternet

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


The Afternet omschrijven als “Facebook voor overledenen” klinkt misschien wat duister en luguber, zeker als je weet wat de gedachte achter het socialmediaplatform is. De website vindt zijn oorsprong bij de Nederlandse Nicolai Kippersluis die 30 jaar geleden zijn broer van 23 verloor. In die tijd was er nog geen sociale media en de enige fysieke herinneringen waren foto’s, waardoor Kippersluis de behoefte kreeg aan een plaats waar hij zijn broer wel kon herdenken. Die plaats is The Afternet geworden.

The Afternet: “Facebook voor overledenen”

Kippersluis zelf geeft aan dat Facebook in feite de grootste concurrent is. Je ziet op Facebook namelijk soms profielen opduiken ter nagedachtenis aan nabestaanden. Als een eigenaar van een Facebook-profiel overlijdt, dan kan je ervoor kiezen om het profiel te laten verwijderen of het account toe te wijzen aan een nieuwe beheerder.

The Afternet gaat echter verder dan Facebook, dat meestal een tiental jaar terug in de tijd gaat, en geeft je de mogelijkheid om zover terug te gaan als je maar wil om levensgebeurtenissen toe te voegen. Een Facebook-profiel bevat bovendien een zee aan informatie, die niet allemaal even belangrijk of essentieel is, terwijl je op The Afternet alleen toevoegt wat ertoe doet. Het is dus ook de bedoeling dat je zelf de gebeurtenissen, foto’s en video’s toevoegt (terwijl je nog leeft) en eventuele overlijdenswensen toevoegt. Daarna benoem je iemand (of meerdere personen) als curator van je account die toegang kan krijgen tot al je gegevens na je overlijden.




Geen verhandelde data

In tegenstelling tot Facebook gaat The Afternet minder sterk aan de haal met je persoonlijke data. Er zijn cookies nodig om de site te laten werken. Maar het platform verdient geen geld met advertenties en verkoopt je data niet aan derden. De website is daarom in beperkte mate gratis. Een profiel van een levende persoon is gratis. Maar vanaf het tweede jaar na het overlijden van een persoon kost het ongeveer een euro per jaar. Zo kan je het profiel behouden. The Afternet geeft aan dat het profielen op die manier tot wel 200 jaar kan bewaren.

Toekomstplannen

The Afternet staat nog in de kinderschoenen, maar Kippersluis heeft reeds heuse toekomstplannen voor ogen. Zo wil hij op termijn misschien uitvaarten livestreamen. Hij denkt zelfs aan een soort van virtuele wereld waar een avatar van een overledene een boodschap zou kunnen achterlaten.

De website is tot slot hoofdzakelijk gericht op vijftigplussers, aangezien “de jeugd hier niet mee bezig is”, aldus Kippersluis. Hij hoopt wel dat uiteindelijk ook de jongere generaties van zijn website gebruik zullen maken.




Lees meer over : facebook | social media | sociale media | the afternet