Nieuws

Mercedes-Benz gunt ons blik in toekomstige Vision EQS

Mercedes onthult in Frankfurt een blik in de toekomst. Met de Vision EQS kan je tot 700km rijden op 1 batterijlading. De perfecte wagen voor een roadtrip.

Mercedes-Benz heeft elektrisch rijden ontdekt. Naast de pas gelanceerde EQC elektrische SUV, werkt het Duitse premium automerk verder aan de toekomst. Op de autobeurs in Frankfurt haalde de autobouwer zijn futuristische EQS van onder de doeken. Een echt luxepaard in een elektrisch jasje.

Mercedes & de toekomst

Fans van luxueuze wagens staan waarschijnlijk al op de tippen van hun tenen. De Vision EQS ziet er echt wel super cool uit. Het gaat uiteraard om een conceptmodel, en vaak zien die er in de praktijk helemaal anders uit. Maar laten we er vanuit gaan dat hij met dit design op onze wegen gaat.

Stijl

Je ziet dezelfde stijl terugkomen, zoals bij de vorige conceptmodellen van Mercedes. De blauwe en zilveren lijnen worden over de gehele Vision EQ-lijn opnieuw gebruikt. De wagen heeft op zich een redelijk vreemde vorm. Het uiterlijk is eenvoudig, afgerond en stijlvol. Geen wirwar van verschillende kleuren, vormen of stijlen. Gewoon afgerond. De Vision EQS is zeker niet je dagdagelijkse rit van- en naar het werk. Los van zijn coole uiterlijk heeft hij ook wel heel wat leuke extra’s onder de motorkap.

Zelfs de koplampen zijn een echte speeltuin.

Aan de voorkant – waar normaal gezien de grille zit – heeft Mercedes een soort LED-display geïmplementeerd van 188 LED’s die een 3D-grille creëren. Verlichting is tegenwoordig een USP bij veel automerken. Ook Daimler speelt daarop in. Met de speciale koplampen kunnen bestuurders tientallen verschillende variaties in hun verlichting brengen. Een echte speeltuin dus.

188 LED’s creëren een fake 3D-grille.

Genoeg paardenkracht voor iedereen

Los van zijn coole uiterlijk heeft hij ook wel heel wat leuke extra’s onder de motorkap. De EQS heeft een accu van 100kWh met elektromotoren op beide assen. Die levert heel wat kracht, met 170pk en 760Nm gaat de EQS van 0 naar 100km/u in zo’n 4.5 seconden. Dat is meer dan bijvoorbeeld een Tesla Model 3, maar, de EQS is groter en weegt daardoor ook een stuk meer. Ook de enorme batterij vraagt heel wat gewicht natuurlijk.

Volgens de laatste WLTP-normen zou je met de enorme batterij tot 700km aan actieradius krijgen. Zo worden roadtrips nog leuker! En als je dan toch eens zou moeten opladen dan is dat ook snel gebeurd. De Duitse autobouwer belooft een laadproces van 0 naar 80% in zo’n twintig minuten tijd. Kleine nuance: daarvoor heb je wel een lader van 350kW nodig.

En autonoom rijden?

Ja en nee. Volgens de autobouwer rijdt de EQS autonoom op niveau 3. De wagen kan zijn plan trekken, mits de juiste commando’s. De bestuurder moet ook ten allen tijde zijn handen op het stuur houden. Het hoeft niet, maar het is aangeraden. Je wil echt niet crashen terwijl je rustig je krant zit te lezen. Maar, dat kan via OTA-updates elke keer beter worden. Wie weet rijdt hij na een jaar al op niveau 4.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business