Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Smart-tv’s lekken persoonlijke informatie van televisiekijkers

Via smart-tv’s weten de technologiegiganten zoals Google, Facebook en Amazon wanneer je thuis bent. Dat is één van de onthutsende conclusies van onderzoek van een universiteit in Boston en Londen.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Uit een onderzoek van de universiteit van Boston en Londen blijkt dat smart-tv’s, televisietoestellen die verbonden zijn met het internet, net als veel mobiele apps persoonlijke data van hun gebruikers lekken naar leveranciers van cloud- en netwerkdiensten. Toestellen van onder meer Samsung en LG, alsook apps van streamingplatformen zoals Amazon FireTV, spelen deze informatie door naar de grote technologiebedrijven. Zij komen te weten welke toestellen worden gebruikt, de locatie waarop de toestellen staan en mogelijk ook wanneer er interactie is. In het laatste geval weten zij dus wanneer je thuis bent en op welke tijdstippen je televisie kijkt.




Steeds meer consumenten schaffen een smart-tv aan. Zo’n zeven op tien Amerikaanse gezinnen zou inmiddels al in bezit zijn van een smart-tv. Waar ze zich minder van bewust zijn, is dat wanneer ze televisie kijken, hun persoonlijke gegevens ongevraagd naar Google en consoorten gelekt wordt. Deze praktijk zou zich overigens niet enkel beperken tot smart-tv’s. Ook andere slimme toestellen zoals videocamera’s of speakers zouden persoonlijke data lekken. Persoonlijke data zijn voor deze bedrijven interessant zodat zij je met gerichte advertenties in contact kunnen laten komen.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral Amazon gretig gebruikt maakt van smart-tv’s. Meer dan de helft van de 81 onderzochte toestellen maakte rechtstreeks contact met de retailgigant. Volgens de onderzoekers hoopt Amazon inzage te krijgen in wat mensen doen met televisietoestellen. Dit levert hen kostbare informatie op over hun eigen producten, maar vooral over die van de concurrentie. Amazon is met Amazon Web Services wereldwijde marktleider in clouddiensten.

Geen verschil met mobiele apps

Facebook, Google en Netflix, alle drie veelvuldig genoemd in het onderzoeksrapport, hebben al gereageerd op het onderzoek. Zij willen de conclusies enigszins nuanceren. De reactie van Facebook luidt dat het versturen van gegevens naar derde partijen die er mee geïntegreerd zijn niet meer dan ‘een gebruikelijke praktijk’ is. Google benadrukt dat ontwikkelaars van apps voor smart-tv’s gebruik kunnen maken van de advertentiediensten van Google om advertenties naast hun content te zetten. Net als Facebook wil Google dus aangeven dat het delen van persoonlijke informatie via smart-tv’s niet anders is dan bij mobiele apps, en dat de gegevens die gedeeld worden afhankelijk zijn van de persoonlijke instellingen van de gebruikers. Netflix licht tenslotte toe dat het enkel data ontvangt over hoe de eigen service verschijnt op de televisieschermen, en dat het geen data ontvangt over het gebruik van de televisietoestellen.




Lees meer over : amazon | data | smart tv