Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Google had plannen om in 2016 een smartwatch op de markt te brengen

Het had maar weinig gescheeld of de LG Watch Style en Watch Sport waren als Pixel-horloges verschenen. Google wilde smartwatches lanceren binnen het merk Pixel, maar het project liep in het finale moment nog op de klippen.

 


Wat weet je over artificiële intelligentie?
Ontdek de vele mogelijkheden van artificiële intelligentie en hoe het jouw bedrijf kan helpen tijdens Business Meets AI op 14 november 2019 in Antwerpen. Tickets zijn gratis, dus schrijf je snel in!

Ja, ik wil alles leren over artificiële intelligentie!


Business Insider publiceerde een overzicht hoe en waarom het lanceren van Google’s Pixel-horloges er uiteindelijk nooit van is gekomen. De plannen lagen nochtans wel degelijk op tafel. Google werkte rond 2016 samen met LG om smartwatches te ontwikkelen. Deze moesten de concurrentiestrijd aangaan met de in 2015 verschenen Apple Watch. Deze zouden onder het merk Pixel uitgebracht worden, de dan nog niet zo lang opgerichte hardware-afdeling van Google.

De ontwikkeling was in 2016 zelfs al in een vergevorderd stadium. Zowel de hardware als de software waren zo goed als klaar, en het was slechts een kwestie van tijd vooraleer de horloges op de markt zouden gebracht worden. Op het jaarlijkse Made by Google-evenement zou de horloge samen met de eerste Pixel-smartphones voorgesteld worden, de Pixel en de Pixel XL. Waar liep het dan uiteindelijk mis?

Pixel blaast project zelf op

De verantwoordelijkheid moet grotendeels gezocht worden bij Rick Osterloh, vandaag de dag nog steeds aan het hoofd van Pixel. Die was in de zomer van 2016 aan het hoofd gekomen van Pixel. Hij zag niet zo veel potentieel in de smartwatch. Integendeel, hij vreesde dat het gelijktijdig uitbrengen van een smartwatch en een smartphone nefaste gevolgen zou hebben voor het merk Pixel. Het project werd stopgezet en de Pixel-horloges zouden er uiteindelijk nooit komen.




LG zette de productie dan maar op zichzelf verder en bracht de horloges onder eigen naam uit. In het begin van 2017 kwamen de horloges uit die we vandaag kennen als de LG Watch Style en de Watch Sport. Rond dezelfde tijd bracht Google de nieuwste versie van Android Wear uit, de software voor smartwatches. Dat de hardware van LG en de software van Google rond dezelfde tijd verschenen, blijkt nu dus niet zo toevallig te zijn.

Maatje te klein voor Apple

De smartwatches van LG werden echter nooit een megasucces. De achterstand op Apple was in 2017 al te groot, en is sindsdien enkel gegroeid. Ook Google heeft het moeilijk om zich te nestelen in de smartwatch-markt. Google is slechts een rol in de schaduw van Apple en Samsung gegund. Vandaag de dag heeft Apple watchOS een marktaandeel van 37 procent, Wear OS van Google zit daar ver onder met 6 procent.

Ironisch genoeg was Google wel één van de eerste bedrijven die het potentieel zag in smartwatches. Al in juni 2014 bracht Google een eerste bèta uit van Android Wear. WatchOS volgde pas in 2015, maar Apple wist veel sneller dit om te zetten in een concreet product. Had de smartwatch-markt er vandaag de dag anders uitgezien moest de Pixel smartwatch zijn verschenen? Die vraag zal Rick Osterloh zich ongetwijfeld wel eens gesteld hebben.




Lees meer over : apple watch | google | google pixel | lg | smartwatch