Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Twitter gebruikt ‘per ongeluk’ gebruikersdata voor advertenties

Twitter heeft zich openlijk geëxcuseerd voor het verkeerdelijk gebruiken van persoonlijke gegevens voor advertenties.

 
Twitter

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Het sociale mediabedrijf Twitter Inc. gaf de fout zelf toe via een blogpost. Daarin legde het uit dat persoonlijke gebruikersdata zoals telefoonnummers of mailadressen die gebruikers opgaven voor veiligheidsredenen, per ongeluk gebruikt zijn voor advertenties. Twitter maakt gebruik van tweetrapsauthenticatie om de wachtwoorden van zijn gebruikers te beschermen.




Twitter geeft zelf toe dat dit een grote fout was en biedt zijn excuses aan. Het geeft zelf aan de fout ontdekt te hebben op 17 september en dat er inmiddels maatregelen zijn genomen. Het wil zijn gebruikers ook op het hart drukken dat er geen data zijn doorgegeven aan derden. De data werden enkel intern gebruikt om gebruikers gerichte advertenties te kunnen tonen. Twitter kon wel geen inschatting geven het aantal getroffen gebruikers.

Sociale media en het gebruik van gebruikersdata, het blijft voor problemen zorgen. Ook Google en Facebook hebben hier geen geweldige reputatie in opgebouwd. Het is trouwens niet de eerste keer dat Twitter rond privacy en veiligheid in de problemen komt. In mei 2018 moesten alle gebruikers hun wachtwoord veranderen door een bug in het systeem die ze in zichtbare tekst toonde. Veel recenter werd de account van CEO Jack Dorsey zelf nog gehackt. Twitter werd toen genoodzaakt om tweets via sms tijdelijk uit te schakelen.




Lees meer over : advertentie | Beveiliging | persoonlijke data | privacy | twitter