Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Bijna twee op drie Uber-gebruikers geven geen fooi

Denk jij er altijd aan de chauffeur een fooi te geven wanneer je een Uber bestelt? Dan ben je eerder een uitzondering dan de regel.

 


Wat weet je over artificiële intelligentie?
Ontdek de vele mogelijkheden van artificiële intelligentie en hoe het jouw bedrijf kan helpen tijdens Business Meets AI op 14 november 2019 in Antwerpen. Tickets zijn gratis, dus schrijf je snel in!

Ja, ik wil alles leren over artificiële intelligentie!


Het Amerikaanse National Bureau of Economic Research (NBER) onderzocht vier weken lang de generositeit van Amerikaanse Uber-gebruikers. Toch als het aankomt om via de app de chauffeur een fooi te geven. En daar kwamen enkele interessante conclusies uit. Uit de studie blijkt vooral dat een fooi geven geen courante praktijk is.

We draaien de klok eerst even terug naar juni 2017. Toen maakte Uber bekend dat het een functie aan de app zou toevoegen waarmee gebruikers chauffeurs vrijblijvend een fooi kunnen geven. Dat deed het bedrijf overigens niet naar harte, want het had dit jarenlang weigeren te doen. Volgens Uber is het geven van een fooi vaak beïnvloed door stereotiep denken, en zouden mensen onbewust meer fooi geven aan blanke chauffeurs. Door fooien niet toe te laten, garandeerde Uber dat elke chauffeur evenveel verdiende.

De portier niet vergeten!

Gaandeweg leek Uber in te zien dat het toestaan van fooien toch positieve gevolgen kan hebben. Volgens de officiële statistieken zouden chauffeurs van Uber en Uber Eats in de laatste twee jaar voor meer dan $2 miljard aan fooien binnengehaald hebben. Uber blijft werken om het fooisysteem zo eerlijk mogelijk te maken.




Maar de studie van NBER lijkt dus aan te tonen dat mensen lang niet altijd zo gul zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers die nota bene nog mee de fooifunctie ontwikkelden voor Uber. Dat maakte het voor hen makkelijk om in 2017 over een periode van vier weken het fooigedrag van 40 miljoen ritten te analyseren.

Uit het onderzoek bleek dat slechts één procent van de klanten altijd een fooi gaf. Maar liefst 60 procent deed dat nooit. Ook resulteerde maar 1 op 4 Uber-ritten in een fooi. Het gemiddelde bedrag is 25 cent, al zijn regelmatige fooigevers wel een stuk guller dan dat.

Mannen guller dan vrouwen

Uit de studie bleek ook een opmerkelijk genderverschil. Mannen geven veel sneller een fooi dan vrouwen. Omgekeerd krijgen wel vrouwelijke chauffeurs wel sneller een tip. Dat resultaat is ongeacht de klant een man of vrouw is. Het vroegere standpunt van Uber dat bepaalde bevolkingsgroepen meer krijgen dan andere, lijkt dus niet uit de lucht gegrepen.

Geen face-to-face

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten verklaard worden door het betaalsysteem van Uber. Doordat de app via de rit betaald wordt, is er na de rit geen nood meer aan face-to-face interactie tussen chauffeur en klant. Dat heeft invloed op het geven van een fooi. Als je bijvoorbeeld een taxi neemt, moet je bij afloop van de rit persoonlijk met de chauffeur afrekenen. Daardoor ben je sneller geneigd nog een extraatje te geven. Bovendien wordt een klant bij Uber pas na afloop herinnerd een fooi te geven. Soms is dat zelfs pas wanneer hij of zij terug inlogt op de app. Dat is niet onlogisch, want wat een klant wil geven, is natuurlijk afhankelijk van de tevredenheid over de geleverde diensten. Maar als tussen de dienst en het vragen van een fooi veel tijd tussen zit, heb je geen directe herinnering meer van de dienstkwaliteit. Je gaat ook niet een dag later terug naar een restaurant om je serveer(d)(st)er nog wat drinkgeld te geven.

De onderzoekers geven zelf wel aan de resultaten met enige nuance te bekijken. De verzamelde data stammen immers uit 2017. Wie weet zijn mensen sindsdien al wat guller geworden.




Lees meer over : uber | zakelijk