Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Medewerkers Facebook uiten kritiek op factcheckbeleid

Het beleid van Zuckerberg rond factchecking van politieke advertenties ligt onder vuur. Zelfs de eigen medewerkers hebben dit in een open brief aangeklaagd.

 

Voor Facebook staan er weer heel wat cruciale maanden voor de deur. De aankomende Amerikaanse presidentsverkiezingen moeten uitwijzen of Facebook effectief stappen heeft kunnen zetten in het bestrijden van fake news. Toch is het factcheckbeleid dat Zuckerberg wil hanteren nu al voer voor hevige discussies. Zuckerberg wil namelijk politieke advertenties vrijstellen van een feitencontrole. Tegenstanders vrezen dat politici in theorie vrij spel krijgen om te liegen in de advertenties die zij aankopen op het medium. In een hoorzitting in het Amerikaans Congres kon Zuckerberg op de vragen van senatoren hierover ook niet echt overtuigen met zijn antwoord.




Het factcheckbeleid van Facebook heeft er zelfs zijn eerste testcase al opzitten nog vooraleer de echte verkiezingsstrijd moet losbarsten. Het politiek actiecomité Really Online Left League plaatste een volledig verzonnen advertentie. Deze werd opmerkelijk genoeg wel verwijderd van Facebook. De uitleg daarbij was dat het een advertentie van een actiecomité en niet van een politicus betrof, en die worden wel consequent aan een factcheck onderworpen. En daar wringt het schoentje voor de critici.

Open brief

De kritiek op het beleid komt nu ook vanuit Zuckerberg’s eigen rangen. New York Times wist in bezit te komen van een open brief die medewerkers van Facebook schreven aan hun grote baas. De brief werd door 250 medewerkers onderschreven. Daarin roepen ze Zuckerberg expliciet op om het factcheckbeleid toch te herzien. Volgens de medewerkers geeft het beleid politici vrij spel om misinformatie te verspreiden.

Het probleem zit hen ook in de manier hoe politici advertenties kunnen aankopen. De advertentiesoftware van Facebook is uitgerust om advertenties naar een heel specifieke doelgroep uit te sturen. Politici kunnen zo dus content hervormen om bepaalde informatie – al dan niet foutieve – te richten naar bevolkingsgroepen die daar heel gevoelig op reageren. Het kan ook misbruikt worden om bepaalde groepen op te roepen om wel of juist niet te gaan stemmen. Dat kan volgens hen het beeld geven dat Facebook er geen problemen mee heeft inkomsten te puren uit desinformatie.

“Ons huidige beleid rondom het factchecken van politieke advertenties is een bedreiging voor waar Facebook voor staat. Het beschermt niemand, maar laat politici ons platform als wapen gebruiken tegen mensen die geloven dat content van politici geloofwaardig is.” Zo laten medewerkers van Facebook in een open brief weten aan Zuckerberg.




Lees meer over : facebook | fake news | politiek | social