Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Adidas trekt stekker uit ‘robotfabrieken’ in Duitsland en VS

Schoenen via robottechnologie produceren werd gezien als het alternatief voor fabrieken in lageloonlanden, maar Adidas sluit nu toch de deuren van twee fabrieken die robots inzetten.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


In 2016 en 2017 opende Adidas twee ‘Speedfactories’ in Ansbach (Duitsland) en Atlanta (VS). In deze fabrieken werden sportschoenen volledig automatisch geproduceerd aan de hand van robots en machines. Adidas wilde zo de productie van zijn producten dichter bij de belangrijkste afzetmarkten brengen. Ze moesten ook uitgroeien tot een alternatief op de beruchte ‘sweatshops’ in lageloonlanden als China en Vietnam. Nu zijn door aanhoudende druk van mensenrechtenorganisaties de werkomstandigheden in overzeese productiefabrieken al wel veel humaner geworden, toch blijft het een feit dat de arbeiders nog steeds zeer weinig betaald krijgen.

Het schoentje knelt

Hoewel het idee achter de Speedfactories nobel was, bleek het in de praktijk niet zo goed te werken. Productie was sowieso al beperkt tot enkel sportschoenen. Maar ook hier was de technologie nog niet helemaal op punt voor. De machines waren slechts in staat om enkele modellen te maken. Leren voetbalschoenen bijvoorbeeld, die tot de populairste producten van Adidas behoren, behoorden nog niet tot de mogelijkheden.

Impossible is nothing

Hoewel de fabrikant van sportkledij de fabrieken in Ansbach en Atlanta al na enkele jaren sluit, heeft het zijn idee van volautomatisch productie nog niet opgegeven. Van een sportmerk mogen we wel een beetje doorzettingsvermogen verwachten natuurlijk. Maar de technologie zal verplaatst worden naar de fabrieken in Azië. In een statement van Adidas aan CNN motiveren ze die beslissing als zijnde logisch omdat de knowhow en middelen om schoenen te produceren daar aanwezig zijn. Adidas zal blijven investeren in onderzoek om de technologie te verbeteren, en hoopt dat in de toekomst de productie van alle vormen van hun kledij volledig automatisch kunnen verlopen.


Lees meer over : adidas | robots | zakelijk