Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Black Friday komt er weer aan!

Op 29 november is het weer Black Friday. Een dag waarop je de beste koopjes van het jaar kan doen.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Haal je portefeuille al maar boven want Black Friday staat weer voor de deur! Over twee weken zakken de prijzen van je favoriete producten naar ongekende laagtes en is het tijd om toe te slaan. Om je al helemaal in de shopstemming te krijgen, zullen we de komende twee weken al regelmatig vooruitblikken naar wat er dit jaar weer te wachten staat.

Thanksgiving

De traditie van Black Friday is ontstaan in Amerika. Het wordt er altijd gehouden de dag na Thanksgiving, en luidt de start in van het koopjesseizoen rond de eindejaarsdagen. Dan hebben in principe de meeste Amerikaanse werknemers vrij. Behalve de retailmedewerkers dan. Voor hen is Black Friday 24u lang zwoegen en zweten. Door de grote kortingen die winkels geven, in Amerika soms tot wel 75%, trekt Black Friday elk jaar opnieuw massa’s mensen aan. Sommige winkels zijn die dag al vanaf ’s nachts open. Het is bij momenten letterlijk vechten om de winkels te betreden en de beste deals te pakken te krijgen. Deze ludieke video op 9GAG is zeker een aanrader om hier een goed beeld van te krijgen.

Etymologie

Het is leuk om eens even stil te staan waar de naam ‘Black Friday’ (‘zwarte vrijdag’) vandaan komt. Er bestaan eigenlijk twee verschillende theorieën. De naam Black Friday vindt zijn oorsprong in de jaren ’50 en komt van een context die eigenlijk helemaal niets met retail te maken heeft. In Philadelphia werd de term door de politie om de typerende drukte in de straten aan te duiden de dag na Thanksgiving. Denk maar aan de uitdrukking die we in het Nederlands ook kennen “zwart zien van het volk”. Aangezien de stad Philadelphia na de Tweede Wereldoorlog een massale immigratie van Afro-Amerikaanse burgers meemaakte, kan je de vraag stellen of de uitdrukking geen negatieve connotatie kende.

Mede daarom is men vanaf de jaren ’80 een andere theorie gaan ontwikkelen. Deze theorie stelt dat door de inkomsten van Black Friday retailers vanaf eind november hun cijfers ‘in het zwart’ kunnen invullen. Dat heeft niets te maken met belastingontduiking zoals wij de term ‘in het zwart’ gebruiken. In Amerika was het namelijk traditie dat verliezen met rode inkt in de boekhouding inschrijven. Door het succes van Black Friday zouden zij met deze dag plots alle verliezen compenseren en positieve cijfers kunnen inschrijven. Al dertig jaar geleden werd deze dag als het hoogtepunt voor de retail beschouwd.

Overgewaaid naar België

Mede door de globalisering en het stijgende belang van e-commerce, kon het niet anders dan dat de Black Friday-koorts vroeg of laat Europa zou besmetten. Gelukkig is het in Europa een veel beschaafder gebeuren dat vooral online plaatsvindt. Ook in België wordt het meer en meer een belangrijk evenement voor retailers. Daarom beginnen ook Belgische retailers uit te pakken met stuntprijzen voor Black Friday. Voor ons een goede gelegenheid om al eens te beginnen nadenken over kerstcadeaus. Op die deals zullen we in de komende weken meer focussen.




Die stijgende populariteit van Black Friday kan ook uitgedrukt worden in cijfers. Volgens een onderzoeksrapport van Ingenico vonden er in België tijdens Black Friday in 2018 11% meer transacties plaats dan in 2017. Het aantal transacties op Black Friday is gemiddeld 68% hoger dan op een ‘gewone’ vrijdag. Die cijfers zullen volgens de verwachtingen over twee weken weer aan diggelen worden geslagen.

Cyber Monday

Alsof Black Friday nog niet spectaculair genoeg is, gaat het kortingenfeest erna gewoon verder. Vanaf Black Friday blijven retailers gewoon lustig verder uitpakken met kortingen. De maandag erop, dit jaar op 2 december, staat bekend als ‘Cyber Monday’. Dit is eigenlijk de officiële start van de eindejaarsperiode voor de retail. Cyber Monday kent een veel minder rijke traditie dan Black Friday maar stijgt ook elk jaar aan populariteit. Waar in Amerika tijdens Black Friday de kortingen vooral worden aangeboden in fysieke winkels, gebeurt dat bij Cyber Monday op webwinkels. In België is het verschil tussen Black Friday en Cyber Monday dus niet zo afgelijnd.

 




Lees meer over : Black Friday 2019