Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Spotify doet aanbevelingen voor podcasts

De algoritmen van Spotify gaan op zoek naar podcasts waarvan ze voorspellen dat jij die graag wil beluisteren.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Spotify doet er van alles aan om te vermijden dat je de weg naar je favoriete nummers kwijtraakt in de wilde jungle van artiesten. Neem maar eens een kijkje op je homepagina en je ziet dat die volstaat met allerlei suggesties. Dat kunnen afspeellijsten zijn die Spotify voor jou heeft opgesteld op basis van de muziek die je recent beluisterde, maar ook afspeellijsten van anderen op basis van muziekgenres die je vaak beluistert. Dat kan soms wel een hulp zijn om nieuwe nummers te ontdekken.

Wat binnen die aanbevelingen altijd onderbelicht is gebleven, zijn podcasts. Desondanks is het aanbod van podcasts op Spotify ook niet eenvoudig om door te navigeren als je niet een bepaalde reeks op het oog hebt. Daar wil Spotify nu verandering in brengen. Na eerdere geslaagde tests rolt de Zweedse muziekstreamingdienst een nieuwe functie uit.

Daily Podcasts

Die functie heet ‘Daily Podcasts’. Dat is een afspeellijst met podcasts die de algoritmen van Spotify voor jou selecteren. Het systeem is dus redelijk vergelijkbaar met de ‘Daily Mix’ afspeellijsten die Spotify voor je opstelt. Volgens Emily Rawitsch, Director Product Design, zal ook bij podcasts je luistergeschiedenis en welke pagina’s je volgt de belangrijkste factoren zijn om voorkeuren op te baseren. De afspeellijst zal een mix worden van volledige episodes, korte trailers of fragmenten van shows. Die worden willekeurig gesorteerd, zonder enige bias ten aanzien van lange of korte fragmenten. Aanbevelingen kunnen nieuwe afleveringen zijn van podcasts die al gevolgd worden, maar ook podcasts die qua inhoudelijke thema’s overeenkomen of door dezelfde host georganiseerd worden. In de toekomst wil Spotify de algoritmen trainen om ook andere factoren in overweging te nemen.




Ook voor makers van podcasts kan een beter aanbevelingensysteem een mooie boost geven in aantal luisteraars. Voor nieuwe podcasts is het vaak veel moeilijker om op een platform zoals Spotify opgemerkt te worden dan voor nieuwe artiesten. Opgenomen in playlists kan hen helpen sneller opgepikt te worden door luisteraars. Toch is het maar de vraag of veel mensen willen luisteren naar afspeellijsten die urenlang duren.

Wij hopen alvast dat Spotify je helpt met het vinden van de laatste afleveringen van onze podcast Techpod. Is dat niet het geval, dan helpen wij je daar graag een handje bij. Alle afleveringen zijn hier te vinden!




Lees meer over : muziekstreaming | ontspanning | podcasts | spotify