Nieuws

Mercedes-Benz presenteert auto die op Avatar geïnspireerd is

Wat krijg je je als je de film Avatar tot een auto zou omvormen? Mercedes-Benz heeft zich over deze vraag gebogen. Het resultaat is uniek.

Het was een vrij opmerkelijk keynote die Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz, gisterenavond in Las Vegas gaf ter aanleiding van CES. De Duitse autofabrikant stelde er een auto voor zoals je er nog nooit eerder één zag. De Vision AVTR kan zo een rol vervullen in eender welke science fiction film. AVTR staat voor Advanced Vehicle Transformation. Het design (en de naam) van de wagen werd dan ook gebaseerd op de wereld die regisseur James Cameron creëerde voor zijn succesfilm Avatar (2009). Tot vandaag de dag nog steeds één van de meest bekeken films in cinemazalen.

Futuristisch, maar wel ecologisch

Het mooie aan de wagen is dat hij volledig met duurzame en recycleerbare materialen werd opgebouwd, van de carrosserie tot de batterij die hem aandrijft. Dat maakt de Vision AVTR wellicht de eerste wagen die zich 100% ecologisch kan noemen.

Ook wat betreft het functioneren van de wagen, hebben de technici van Mercedes-Benz zich volledig laten gaan. Toen de deuren geopend werden, zagen de aanwezigen dat hij geen stuur of pedalen had. De theorie luidt dan ook dat de wagen volledig autonoom is. Om met de wagen te rijden, moeten mens en machine als het ware één worden. Binnenin zit een systeem waarmee de chauffeur de auto kan besturen. De auto zou zelfs in staat moeten zijn om de hartslag en ademhaling van zijn eigenaar te herkennen. Wanneer de bestuurder het systeem aanraakt, wordt een licht met symbolen geprojecteerd. Neem het gewenste symbool vast en de wagen rijdt zelf weg. De wagen kan zich indien nodig zelfs zijwaarts tot een hoek van dertig graden verplaatsen om zich wendbaarder te maken.

Je bent ondertussen vermoedelijk tot de conclusie gekomen dat dit allemaal net iets te futuristisch klinkt om realistisch te zijn. En inderdaad, de wagen is niet meer dan een conceptwagen en zal wellicht nooit een realiteit worden. Er zat wel een duidelijke boodschap achter de demonstratie van de wagen. Källenius wilde aantonen dat wagens onze wildste verbeelding kunnen stimuleren. Maar nog meer wilde de CEO aantonen dat Mercedes-Benz de weg van duurzaamheid wil inslaan de komende jaren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business