Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Facebook en eBay zetten zich in om fake reviews te bestrijden

Daarmee onderstrepen ze het toenemende belang van reviews bij het aankopen van producten.

 

Gebruikersreviews zijn altijd al een zeer belangrijke bron van informatie geweest bij het aankopen van een product. Een (ex-)gebruiker heeft immers hands-on ervaring met het product en weet hoe het in de praktijk (niet) werkt. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het lezen van zulke reviews voor potentiële kopers soms het verschil kan maken tussen het al dan niet aankopen van een product. Een positieve review is dan ook de meest effectieve vorm van advertentie die een fabrikant kan wensen.

Nu we meer en meer online shoppen, is dat belang van reviews enkel maar toegenomen. Soms moeten we beslissingen maken over een product zonder we het gezien hebben. Bedrijven zijn zich daar ook maar al te goed van bewust. Echter is het jammer genoeg moeilijk om te weten hoe welgemeend reviews zijn. Iedereen kan eender wat op het internet schrijven. Het is niet eens zo uitzonderlijk dat bedrijven mensen inhuren voor het geven van goede reviews om hun product aantrekkelijker te doen lijken. Langs de andere kant kan je producten afkraken die je niet eens uitgeprobeerd hebt.

Verantwoordelijkheid

Het is tot zekere mate de verantwoordelijkheid van e-commerceplatformen om de kwaliteit van gebruikersreviews te controleren. Dat is althans de conclusie van de Britse autoriteit van vrije mededinging. Die had vanochtend een onderhoud met Facebook en eBay om hen op die verantwoordelijkheid te wijzen. De Facebook Marketplace is in enkele jaren tot een belangrijk platform uitgegroeid voor het aanbieden van producten, en eBay is sinds zijn stichting in 1995 één van de grootste tweedehandswebsites ter wereld.




Hoewel de autoriteit hen er niet van betichtte bewust fake reviews online te laten staan, is het wel hun plicht ten aanzien van de consument om te voorkomen dat die misleid wordt. Het lijkt er in ieder geval op dat Facebook en eBay die verantwoordelijkheid zullen opnemen. Beide bedrijven spraken in ieder geval de intentie uit om sneller fake reviews op te sporen en te verwijderen. Een woordvoerder van eBay zegt aan Reuters dat het platform een nultolerantiebeleid voert tegen valse reviews. Facebook zal zijn algoritmen verder trainen om deze sneller op te sporen. Het is ook volop bezig zich beter te wapenen tegen AI-gegenereerde content van allerlei aard, waar ze reviews geschreven door een robot ook tot zullen rekenen. Facebook verwijderde sinds de zomer 188 groepen en 24 accounts voor het schrijven van valse reviews en eBay legde een ban op aan 140 accounts die de reglementen overtraden.

Gelukkig kan je er van onze reviews altijd van uitgaan dat ze in eer en geweten geschreven zijn. Wil je weten welke toffe gadgets we onlangs mochten uitproberen? Klik dan hier!




Lees meer over : ebay | ecommerce | facebook | gebruikersreviews | zakelijk