Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Twitter excuseert zich voor advertenties gericht naar haatgroepen

Discriminerende termen zoals ‘neo-Nazi’, ‘blanke suprematie’ en ‘homofoob’ konden gebruikt worden om doelgroepen te selecteren voor advertenties.

 

Adverteerders kunnen op Twitter aan de hand van enkele trefwoorden een doelgroep selecteren voor hun advertenties naar uit te sturen. Mensen die naar die bepaalde trefwoorden of onderwerpen die er nauw bij aansluiten gezocht hebben, maken dan meer kans om de advertentie te zien. Twitter zet wel de uitzondering op discriminerende of gevoelige trefwoorden, en zou in principe advertenties moeten verbannen die deze trefwoorden bevatten.

Maar heel goed lijkt de maatregel niet gehanteerd te worden. Dat blijkt uit een onderzoek van BBC. Journalisten creëerden vanuit een anoniem account een op het eerste zich doodgewone advertentie. De trefwoorden die echter gekozen werden om een doelgroep te selecteren, waren ‘transphobic’, ‘white supremacists’, en ‘anti-gay’. Trefwoorden die verboden zijn, maar na een korte controle werd de advertentie toch goedgekeurd. 37 mensen lazen de post, en twee klikten zelfs door op de link, die hen gelukkig maar naar een artikel over memes doorverwees.

Kwetsbare groepen

Uit verdere pogingen bleek dat het geen eenmalige fout was van de algoritmen van Twitter. De journalisten waren in staat om advertenties naar heel wat andere haatgroepen uit te sturen. Met het trefwoord ‘neo-Nazi’ zou een advertentie een doelgroep van 67.000 tot 81.000 mensen kunnen bereiken in het Verenigd Koninkrijk. Met trefwoorden zoals ‘islamophobic’ of ‘anti-islam’ zelfs een doelgroep tot 114.000 gebruikers.




Ook de bescherming van kwetsbare groepen liet het afweten. De journalisten konden zonder enig probleem een advertentie sturen naar een grote doelgroep 13 tot 24-jarigen op basis van de trefwoorden ‘anorexia’ en ‘boulimia’, twee gevaarlijke ziektes die regelmatig voorkomen bij jongeren. 255 mensen bekeken deze advertentie en 14 klikten op een link tot de journalisten besloten deze offline te halen.

Excuses

BBC stelde Twitter op de hoogte van de tekortkomingen van hun algoritmen. Twitter erkent dat de advertenties konden passeren omwille van een fout in het systeem. De socialmediagigant biedt zijn excuses aan en zegt ondertussen de nodige maatregelen getroffen te hebben om dit in de toekomst te vermijden.

Er werd toch met enige verbazing op het nieuws gereageerd door belangengroepen. Volgens Hope not Hate, een anti-extremistische belangengroep, kunnen advertenties op deze manier gebruikt worden om extreem rechtse propaganda via Twitter te verspreiden. De organisatie Anorexia en Bulimia Care zegt dan weer opgelucht te zijn dat BBC dit heeft aangekaart en dat Twitter maatregelen heeft ondernomen, omdat advertenties te zien krijgen voor bijvoorbeeld dieetpillen zeer schadelijk kan werken op een (ex-)anorexiapatiënt.




Lees meer over : advertenties | algoritmen | discriminatie | social | twitter | zakelijk