Partnerinfo

[Partner info] Het grote social media onderzoek 2019

Ieder jaar onderzoekt het consultancybureau Newcom Research het social media gebruik onder Nederlanders. Aan de hand van dit onderzoek valt vast te stellen in hoeverre social media en welke social mediakanalen populair zijn of juist niet. Dat social media in Nederland nog ongekend populair is, is wel duidelijk, maar er zijn wel opvallende trends te zien.

Grootste social media platform

Het begrip social media is een overkoepelende naam van alle digitale (communicatie)platforms bij elkaar. Bij het zien van de cijfers van het aantal gebruikers van de diverse communicatieplatforms is sowieso de conclusie te trekken dat Nederlanders erg veel via internet communiceren. Hoewel internet en social media door de oudere generatie minder wordt gebruikt, is social media in alle leeftijdsklassen populair. Hoewel Facebook lange tijd het meest populaire social mediaplatform was, is dit de laatste jaren minder geworden. Momenteel is WhatsApp het grootste sociale platform met maar liefst 11,9 miljoen Nederlanders die WhatsApp op hun smartphone hebben staan. Op nummer 2 staat Facebook met 10,1 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 8,7 miljoen gebruikers.

 

Neergang van Facebook

Het meest opvallende resultaat uit het onderzoek is wel dat Facebook voor veel Nederlanders heeft afgedaan. Met 10,1 miljoen gebruikers is Facebook nog steeds een enorm sociaal platform, maar het lijkt erop dat de negatieve berichtgeving over privacy, Facebook parten speelt. In 2018 waren er nog 10,8 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers. Ruim 640.000 Nederlanders hebben het afgelopen jaar dus afscheid genomen van Facebook. Daarbij komt ook nog eens dat Facebook vooral onder jongeren minder populair aan het worden is. Vooral in de leeftijdscategorie 15 tot 19 jaar. Door deze jongeren wordt Facebook gezien als een platform voor ouderen. De cijfers van het dagelijks gebruik van Facebook laten een enorme daling in deze leeftijdscategorie zien. In

 

2016 gebruikten 67 procent van deze jongeren dagelijks Facebook, in 2019 is dit nog maar 30 procent.

 

Instagram is trendy

Waarvoor wisselen al deze jongeren Facebook in? Dat is Instagram. Het aantal Nederlandse gebruikers van Instagram groeide van 4,1 miljoen naar 4,9 miljoen gebruikers, een groei van ruim 20 procent. Laten de cijfers van het dagelijks gebruik van Facebook een flinke daling zien onder jongeren van 15 tot 19 jaar, voor Instagram geldt juist het tegenovergestelde. In 2016 werd Instagram door 43 procent dagelijks geraadpleegd, dit is in 2019 gestegen tot 58 procent. Ook in de leeftijd 20 tot 39 jaar is een enorme stijging te zien in het dagelijks gebruik van Instagram. In 2016 was dit nog 11 procent. Dat is in 2019 gestegen tot 35 procent.

 

Conclusie

Social media zijn nog steeds ongekend populair is onder Nederlanders, maar het vertrouwen in sommige platforms neemt af. Vooral Facebook en Twitter hebben hier last van. WhatsApp blijft erg populair omdat het een gemakkelijk te gebruiken platform is, dat ook speciaal voor de smartphone gemaakt is. YouTube en Instagram zijn erg populair aan het worden. Dit geldt overigens ook voor Pinterest, dat het afgelopen jaar meer dan 500.000 nieuwe Nederlandse gebruikers erbij kreeg.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business