Achtergrond

Aan de slag met Google Inbox

We gaan aan de slag met Google Inbox, de nieuwe mailapp van het team achter Gmail die een andere kijk biedt op hoe we onze e-mails verwerken.

Google Inbox werd ontwikkeld door hetzelfde team achter Gmail en belooft een geheel nieuwe manier om je mailbox te beheren. De app is beschikbaar op Android, iOS en het web, maar voorlopig heb je nog een uitnodiging nodig om hem te gebruiken. Ik kreeg er eentje in handen en ging met Google Inbox aan de slag.

Geen Gmail-vervanger

Google benadrukt dat Inbox niet bedoeld is als vervanger voor Gmail, maar eerder als aanvulling of vrijblijvend alternatief. “Je e-mail blijft gewoon in Gmail en dat verandert ook niet,” klinkt het in de welkomstmail die ik in mijn nieuwe Inbox ontving. Laten we daarom eerst eens kijken hoe beide apps met elkaar samenwerken, voor het geval je ze naast elkaar blijft gebruiken.

Je e-mails worden gesynchroniseerd tussen Gmail en Inbox. Wanneer je een actie uitvoert in Inbox, zoals een e-mail verwijderen of een label toewijzen, zal dat dus ook gebeuren in Gmail. Gmail en Inbox beschikken allebei over een paar unieke functies die bijgevolg ook niet worden gesynchroniseerd, maar een e-mail die je in één van beide apps hebt verwerkt, zal ook in de andere app niet langer om je aandacht vragen en dat is het voornaamste.

Mailbox

Het basisopzet van Inbox doet sterk denken aan de werking van Mailbox, de mailapp van Dropbox, die eveneens als doel heeft om je e-mail beter beheer(s)baar te maken.

Met een veeg naar rechts archiveer je e-mails die niet langer je aandacht vereisen. Kan je een e-mail niet meteen afhandelen, dan snooze je hem met een veeg naar links, zodat hij op een later moment of een specifieke plaats weer in je inbox opduikt. Op die manier kan je net als in Mailbox op een snelle manier je e-mails verwerken, zodat je aan het einde van de dag een lege inbox overhoudt.

Categoriseren

Inbox gaat echter nog een stapje verder dan Mailbox om orde te scheppen in je e-mails. Wanneer je inlogt met je Gmail-account – voorlopig is er nog geen ondersteuning voor Google Apps – scant Google al je berichten op bepaalde eigenschappen en trefwoorden om ze op die manier in categorieën onder te brengen zoals Reizen, Aankopen en Reclame. Gmail biedt al langer een gelijkaardige automatische klassering, maar de functie wordt in Inbox verder uitgebreid. Daarnaast kan je ook nog altijd je eigen labels toepassen.

In plaats van de standaard berichtenweergave met telkens de afzender en daaronder het onderwerp van de e-mail, brengt Inbox onmiddellijk de belangrijkste informatie en eventuele bijlagen uit de e-mail naar boven. In de categorie Aankopen kan ik rechtstreeks vanuit de berichtenlijst doorklikken naar de trackinginformatie van mijn recente bestelling, zonder de e-mail te openen. Hetzelfde in de categorie Reizen, waar ik snel mijn recent geboekte vliegtuigticket terugvind en met één klik kan openen.

Takenlijstje

Eigenlijk beschouwt Inbox je e-mails als een takenlijstje dat je moet afhandelen, en het hele ontwerp van de app is er op toegelegd om dat zo soepel mogelijk te laten verlopen. Je kan belangrijke e-mails vastpinnen en makkelijk filteren via een schuiver in de bovenbalk van de app. Om het idee van een takenlijstje kracht bij te zetten, kan je daarnaast ook aparte herinneringen instellen, los van je e-mails. Op die manier worden al je uit te voeren taken in één applicatie verzameld.

Rechtsonderaan vind je ten allen tijde een grote ronde knop met een plusteken. Van hieruit kan je een nieuwe e-mail opstellen of een herinnering aanmaken. De herinneringen nestelen zich in je inbox boven je e-mails en kunnen eveneens gesnoozed worden, zodat ze pas op een bepaald tijdstip of een bepaalde locatie verschijnen. De herinneringen verschijnen ook in Google Now, zodat je ze zeker niet uit het oog verliest.

Google wil met Inbox de manier waarop we e-mail verwerken heruitvinden en lijkt daar op het eerste zicht ook in te slagen. Het een en ander moet nog verder op punt worden gesteld, maar de app maakt van je inbox een instrument om dingen gedaan te krijgen en de dagelijkse toestroom aan e-mails waar we allemaal mee te maken krijgen beter beheer(s)baar te maken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business