iPad Air 2: teleurstellende upgrade

De nieuwste tablet van Apple is hun dunste en meest krachtige ooit. Waarom voel ik me dan toch een beetje teleurgesteld?

Ik heb onlangs mijn iPad Air verkocht en een nieuwe iPad Air 2 besteld. Ik wist op dat moment dat hij dunner zou zijn en dat de processor krachtiger zou zijn en meer geheugen zou hebben. Hij heeft Touch ID en een antireflecterende coating. En nieuwe camera’s. Klinkt allemaal geweldig, niet? Toch voel ik me teleurgesteld.

Te dun

Het is niet dat de originele iPad Air traag was of te dik. Eigenlijk was de Air zelfs al iets te dun naar mijn smaak en als hij even dik was geweest als de de iPad 4 had er een veel krachtigere batterij in gepast.

[related_article id=”158256″]

Mijn enige echte klacht over de iPad en de iPhone is dat de ontwerpen te fragiel zijn en dat je echt wel een stevige hoes nodig hebt om te vermijden dat ze beschadigd raken door normaal, dagelijks gebruik. Dit is zelfs zo voor de meeste tablets, ook Android-modellen, maar vooral de Apple-producten kan je heel snel stuk krijgen.

Als vrienden of familie me vragen welke iPad ze moeten kopen, de Air of de Air 2, vraag ik hen wat ze met die dingen willen doen. De meesten, zo niet allemaal, zeggen “e-mailen, Facebook, websites bezoeken, af en toe een spelletje spelen en Netflix kijken”. Mijn antwoord is dan altijd: “Daar heb je zelfs geen iPad voor nodig”. Als ze blijven aandringen, zeg ik hen dat ze meestal wel een goede deal kunnen krijgen op een refurbished model. Als je een iPad, of zelfs een Mac, wil kopen, heb je het laatste en strafste model zelden nodig. Een goede en goed nagekeken tweedehands voldoet meestal prima.

Mindere batterijduur

De eindeloze race naar dunnere tablets begint wel lichtjes belachelijk te worden. Het heeft een vernietigend effect op de batterijduur, om nog maar te zwijgen over het feit dat hoesjes dan altijd dikker en steviger moeten worden.

Vroeger kreeg ik tien uur uit mijn iPad Air. Nu ten hoogste acht. Andere testrapporten spreken van twaalf vroeger en tien uur nu. Die afwijking met mijn eigen bevindingen heeft vooral te maken met de helderheid van het scherm (ik houd van een behoorlijk helder display) en hoe zeer de apps die je gebruikt de CPU en de grafische processor belasten. Maar de eindconclusie is duidelijk: de iPad Air 2 heeft een slechtere batterijduur dan zijn voorganger.

Onzichtbare snelheid

Het klopt dat de CPU sneller is. De snelheid waarmee Safari reageert en pagina’s inlaadt is iets verbetert en je merkt het ook aan sommige apps. Dat wil wel niet zeggen dat de vorige Air traag was. Die was al pijlsnel. De Air 2 is dus sneller, maar de meeste mensen zullen dat, met de apps die zijn normaal gebruiken, waarschijnlijk nooit merken.

Het is trouwens opmerkelijk dat er maar een handvol apps zijn die de kracht van de Air 2 echt helemaal benutten. Een paar spelletjes die ik speel zijn waarschijnlijk enkele van de meest graphics- en cpu-intensieve games die er voor iOS zijn: Real Racing 3, Asphalt 8, X-Plane 9, Infinity Blade 2 en Godus. De meeste games hebben die kracht echter niet nodig. Boom Beach, een van de best verkochte games op iPad, speelt perfect op een Air of zelfs op een iPad 4. Idem voor bijvoorbeeld Attack the Base.

Van al die games maakt alleen Asphalt 8 al gebruik van de nieuwe Metal-technologie. En in heel de App Store zijn er maar zes andere games die dat ook kunnen zeggen. Als je dus een iPad Air 2 hebt, is de kans dat je die games ook daadwerkelijk wil spelen dus niet zo gigantisch. Natuurlijk zal dit in de toekomst veranderen, maar op dit moment is alle paardenkracht onder de motorkap van de Air 2 (en zelfs de Air) totaal overbodig.

De meest populaire apps voor iOS hebben zelfs geen Air of Air 2 nodig om goed te draaien. En dat komt doordat de ontwikkelaars het vroeger met veel minder RAM-geheugen moesten stellen. Begrijp me niet verkeerd, het is aangenaam om meer RAM te hebben, de Air had 1 GB ter beschikking en de Air 2 2 GB. Er is minder kans op crashes, zeker bij veeleisende games als Godus of Real Racing, wanneer je ook andere apps in de achtergrond hebt draaien.

Hoe zit het dan met de snellere netwerktechnologie, 802.11ac MIMO? Ik heb in mijn huis (250 m²) nog niet te klagen gehad over de wifi-ontvangst via de 5 GHz-band op de oude iPad Air. 802.11ac MIMO is wel leuk om te hebben, en ik heb een 802.11ac MIMO-router, maar sneller dan mijn breedbandverbinding zal de boel toch nooit gaan.

Wat ik maar wil zeggen: zelfs de vorige Air haalde snelheden die niet zo ver van bedraad internet lagen. Zolang ik dus geen gigabit-lijntje heb liggen, zal ik daar nooit veel voordeel van hebben. Anderzijds: als er een vierde generatie van Apple TV komt die toelaat dat de Air 2 en iPhone 6 Airplay en screen mirroring kunnen doen aan dat soort snelheden, dan hebben we een heel ander verhaal.

Kater

Ben ik dus teleurgesteld door deze “upgrade”? Voorlopig wel, ja. Er zullen mettertijd wel apps komen die het uiterste vragen van deze tablet. Maar tot dan houd ik aan de Air 2 een beetje een kater over. Ik zeg niet dat de iPad een slecht apparaat is, maar deze tablet is simpelweg overkill voor de meeste consumenten. Zij zouden net zo goed af zijn met de producten van de vorige generatie, zeker als ze al enkele jaren geen upgrade meer hadden gedaan.