Review Nest Cam: Duur kijkgaatje

installatiegemak
Duur abonnement
weinig gratis opties
Aanbevolen prijs: €199
Totaalscore 5
Een camera in huis die alles in het oog houdt en bovendien gebruiksvriendelijk is, is goud waard. Nest Cam is het beste wat we al gezien hebben, maar struikelt net voor de finish.

Nest heeft in België al twee toestellen op de markt: een rookmelder en een slimme thermostaat. De Amerikaanse fabrikant wil daar nu een derde toestel aan toevoegen in de vorm van een camera. Laat je niet beïnvloeden door de foto, want de Nest Cam is een verdomd klein cameraatje. Hij past naadloos in je huis op een tafel of aan de muur. Het enige wat hij nodig heeft, is stroom via usb en een draadloos netwerk.

Installatiegemak

De installatie kan haast niet gemakkelijker. Je installeert de Nest-app op je smartphone of tablet (helaas blijven Windows Phone-gebruikers in de koude staan) en je kiest in de app om een nieuw apparaat toe te voegen. Kies daar een Nest Cam, selecteer jouw model, vul het wachtwoord van je wifi in, en klaar is kees. Je krijgt onmiddellijk een livestream te zien van wat je camera ziet. Handig om hem zo perfect in te stellen naar keuze. Bekijk de beelden ook zeker een keer ’s nachts om eventueel nog wat aan de plaatsing te doen. Na de installatie kan je ook gewoon via het webportaal op je computer de camerabeelden bezichtigen.

De Nest Cam neemt beelden op in full hd, en die beelden zien er prachtig uit. Zelfs bij zonlicht richting de lens faalt de Nest Cam niet, net als het nachtzicht met infraroodled. Hou er wel rekening mee dat ’s nachts de zichtbaarheid eerder beperkt is tot 8 à 10 meter. Van zodra je begint te gluren, gaat het groene lichtje flikkeren op de camera. Handig voor de thuisblijvers om te zien wanneer ze in de gaten worden gehouden. Er zit ook een microfoon en luidspreker in, zodat je handig kan communiceren met het thuisfront of om op de hond te roepen wanneer die alweer in de zetel zit.

Pittig abonnement

In feite heeft Nest de perfecte camera voor thuis gemaakt die iedereen kan installeren en gebruiken. Einde verhaal? Helaas, want net voor de finish gaat Nest plat op zijn buik. In de aankoopprijs kan je enkel livebeelden bekijken en meldingen ontvangen wanneer er beweging is. Wil je dat de camera bewogen beelden opneemt, zodat je later kan bekijken wat er gebeurd is? Pech, daar heb je een bijkomend abonnement voor nodig. Nest Aware kost 10 euro per maand om 10 dagen in het verleden te kijken, of 30 euro per maand om 30 dagen terug te kijken.

Deze camera is al niet echt goedkoop, dus hoeft zo’n zware abonnementsformule niet. Geef de gebruikers gewoon de gratis optie om 3 dagen in het verleden te kijken, dat zou al genoeg zijn. Nu koop je eigenlijk een topcamera, maar hang je direct vanaf het begin aan een abonnement vast om het als beveiligingscamera te gebruiken. De drie maanden gratis testperiode van Nest Aware voelen meer aan als een pleister op een houten been.

Pure zonde

We houden op de redactie van de Nest Cam, en dat zal nog exact drie maanden duren. Daarna is het over en uit, en heb je gewoon een heel goede camera waar je live mee kan kijken. Dat is voor sommige mensen misschien al genoeg, maar dan is de aankoopprijs daarvoor te hoog. Weet dus goed op voorhand dat er een (duur) abonnement aan deze camera vasthangt.