Review Logi Circle: Voorbeeldfunctie

Timelapse
Ingebouwde batterij
Eén dag opnametijd
Geen web login
Aanbevolen prijs: €199
In tegenstelling tot de Nest Cam kan je bij de Logi Circle gratis de dagelijkse historiek bekijken. Mede dankzij deze functionaliteit is het toestel een echte aanrader.

Logitech heet voortaan Logi, en het eerste apparaat onder die nieuwe naam is de Circle. Een volledig nieuwe huisstijl wordt hier vergezeld met een nieuwe productcategorie voor Logi. Na hun zakelijke beveiligingscamera’s een vijftal jaar geleden, is de huiscamera aan de beurt. Eerder kon je lezen hoe Nest de perfecte camera toch kan verpesten door zijn beperkte basisfunctionaliteit. Logi pakt dat veel beter aan.

Eenvoudige installatie

De installatie van de camera is doodeenvoudig. Logi levert een heel lange stroomkabel mee, zodat je de Circle flexibel kan opstellen. Je moet een soort van ‘ring’ plaatsen, waarop je de camera magnetisch kan klikken om te laden. Waarom is dat nodig? De Circle heeft een eigen batterij die de camera gemiddeld zes uur lang van stroom voorziet. Zo kan je handig een ruimte (kort) in het oog houden, zonder dat je telkens een stopcontact in de buurt moet hebben. In onze testperiode hebben we zelden de neiging gehad om dat te doen, maar in sommige gevallen kan het handig zijn.

De installatie via de app (Android, iOS) is heel eenvoudig. Je start de app op, en hij vindt automatisch de camera in de buurt via bluetooth. Vul daarna het wachtwoord van je wifinetwerk in, kies een login en wachtwoord, en je bent klaar met de installatie. De interface is bijzonder eenvoudig, en dat heeft zijn voor- en nadelen. Je kan bijvoorbeeld geen specifieke zones aangeven waar beweging moet worden gedetecteerd. Het enige wat je met de app kan doen, is tot 24 uur terug in de tijd gaan om bewegingen te bekijken. Leuke extra: je kan op elk moment van de dag een timelapse maken om handig te zien wat er allemaal op één dag gebeurd is.

Gratis historiek

Logitech werkt in tegenstelling tot Nest (nog) niet zonder abonnement, maar biedt wel de basisfunctionaliteit van één dag gratis aan. Dat is een belangrijke troef voor een camera waar je tenslotte 199 euro voor betaalt. Het nadeel is wel dat Logitech je geen optie geeft om verder terug in de tijd te gaan. Dat zou in de toekomst wel moeten kunnen, maar voorlopig zijn daarrond nog geen details bekend. Is dat belangrijk voor jou? Dan is de Nest Cam een betere optie.

Qua beeldkwaliteit is de Logi Circle iets minder scherp dan de Nest Cam (720p tegen 1080p), maar voor thuissituaties zijn allebei ruim voldoende. De Circle registreert wel elke kleine beweging voor de lens. Een rondrijdende robotstofzuiger in de verte krijg je als hoogtepunt binnen, dus we vermoeden dat trouwe viervoeters binnen regelmatig te bewonderen zijn op de camera. In sommige gevallen is dat goed, maar teveel is ook niet echt handig.

In tegenstelling tot Nest kan je de Logi Circle niet bekijken op het web. Heb je geen Android of iPhone, dan kan je letterlijk helemaal niets met deze camera doen. Stoort jou dat niet, dan is de Logi Circle een betere keuze dan de Nest Cam omwille van zijn gratis dagelijkse historiek. Dat hoort een basisfunctionaliteit te zijn in elke thuiscamera, en Logi heeft dat uitstekend begrepen. Benieuwd hoe ze de dienst in de toekomst nog gaan uitbreiden.