Review Netgear Arlo: Draadloze camerabeveiliging

Gebruiksgemak
Beeldkwaliteit
Geen audio
Zoomfunctie ontbreekt
Aanbevolen prijs: €379,99
Netgear biedt een volledig draadloze oplossing aan voor surveillance in en rond het huis. Maar dan moet je wel af en toe de batterijen vervangen.

De installatie van een surveillancesysteem thuis is makkelijker dan ooit dankzij de opkomst van wifi-camera’s. Netgear Arlo laat ook de stroomkabel achterwege, waardoor ze nog flexibeler kunnen worden ingezet in en rond het huis.

Elke camera wordt aangedreven door vier CR123 lithiumbatterijen. In het basispakket zijn twee camera’s en acht batterijen inbegrepen. Daarmee raak je ongeveer een half jaar verder, voordat de batterijen moeten worden vervangen. De camera’s staan via wifi in verbinding met het basisstation, dat je met een ethernetkabel aansluit op je router. Ik sloot het station aan via een switch, en ook dat is geen probleem. Het basisstation dient wel op het stroomnet te worden aangesloten.

Robuust

De camera’s zijn ongeveer een vuist groot en zijn water- en stofbestendig (IP65). Ze blijven functioneren in temperaturen tussen -10 en 50 graden Celsius, waardoor ze zich uitermate lenen om buitenshuis te gebruiken. Je moet er alleen op letten dat ze binnen het wifi-bereik van het basisstation blijven, maximum zo’n 90 meter in optimale omstandigheden. De camera’s kunnen worden neergezet of tegen een muur bevestigd via een magnetische houder.

Filmen gebeurt in HD-kwaliteit en de beeldhoek bedraagt 130 graden, waardoor je een middelgrote kamer makkelijk met één camera helemaal in beeld krijgt. Dankzij 12 infrarood-LED’s kan je ook in het donker perfect zien wat er gebeurt. Zowel bij licht als in het donker is het beeld helder en scherp, met veel detail. Om op het batterijverbruik te besparen, bieden de Arlo-camera’s jammer genoeg geen audio en er is eveneens geen mogelijkheid om dynamisch in te zoomen of de camera op zijn as te draaien, zoals bij veel andere systemen wel het geval is.

(Web)app

[related_article id=”174894″]De camera’s filmen alleen wanneer er beweging wordt gedetecteerd. In de bijhorende app – beschikbaar voor Android, iOS en op het web – kan je een gevoeligheid instellen voor de mate van beweging die nodig is om de camera te activeren. Daarnaast kan je ook regels of een dagschema instellen per camera. Dat biedt al aardig wat flexibiliteit, maar integratie met IFTTT zou hier nog een mooie meerwaarde kunnen zijn. De beelden worden bewaard in de cloud en kunnen via de app worden herbekeken. Een e-mail of pushbericht waarschuwt je prompt dat er activiteit werd gedetecteerd. Je kan ook op elk moment via je smartphone of pc een livestream van een bepaalde camera openen, zelfs al zit je aan de andere kant van de wereld.

Zoals hierboven vermeld, worden de beelden bewaard in de cloud. Het standaardabonnement is gratis, ondersteunt tot vijf camera’s, bewaart je videoclips zeven dagen en biedt 1 GB opslagruimte in de cloud. Raakt dat stilaan vol, dan kan je oude opnames verwijderen. Wil je toch meer opslagruimte, of de mogelijkheid om meer camera’s toe te voegen of je video’s langer bij te houden, dan betaal je extra. Met die betalende formules mikt Netgear echter meer op bedrijven, voor surveillance thuis zal het standaardpakket in de meeste situaties volstaan.