Reviews

BMW X5 xDrive40e plug-in hybride getest: perfect samenspel

Voordelen
Perfecte samengang elektromotor en verbrandingsmotor
Luxueus design
Grote koffer
Technologisch briljant
Wagen rijdt met je mee
Nadelen
Geen hybride oplaadfunctie
Iets te ver van de baan 'verwijderd'
Aanbevolen prijs: €60.000 (basisversie exclusief btw)
Waar te koop?
Totaalscore 9
Zelfs familie-tanks zoals de BMW X5 krijgen dezer dagen een elektrische versie. Stelt de elektromotor in BMW’s nieuwste versie van de SUV echter iets voor?

De buitenstaander zal niet merken dat jouw splinternieuwe BMW X5 een hybride is. Wie boze blikken van geitenwollensokkendragers wil vermijden met de aanschaf van een gedeeltelijk elektrische SUV is er dus aan voor de moeite, maar wij zijn te vinden voor BMW’s aanpak. De grote X5 heeft meer dan genoeg plaats voor de elektromotor en bijhorend accu, zodat er op koffervolume na geen ruimte verloren gaat. De koffer is echter nog steeds groot genoeg, dus daar moet je het niet om laten.

Groen in naam

BMW geeft z’n nieuwe wagen het label xDrive40e mee, en hoewel de wagen het milieu beslist spaart in vergelijking met exemplaren zonder elektrische capaciteiten, rijdt je hier niet rond met een groen blaadje. De capabele 2.0-liter viercilindermotor stuwt de wagen flink vooruit, maar het verbruik is nog steeds op z’n navenant.

De benzinemotor krijgt gezelschap van de elektromotor uit de sportieve BMW i8. Die motor geeft meteen vol koppel wanneer je het gaspedaal indrukt, goed voor minstens 116 pk ongeacht het toerental van de benzine- (of optionele diesel)motor die je er bij kiest. De basisversie klokt af op een mooie 313 pk.

Het enige gemis is een toegewijde laadfunctie tijdens het rijden. Uiteraard laadt de batterij bij wanneer je remt of bolt, maar een functie waarbij ook de motor wordt ingeschakeld om de batterij bij te laden voor gebruik op een later tijdstip mankeert.

Geen dragkampioen

Aangezien de wagen, batterijen incluis, richting de 2,5 ton kruipt, hoeft het niet te verwonderen dat dit voertuig niet je wapen naar keuze voor de lokale dragrace is. Volledig elektrisch zal je vernederd worden door een dikke man in een Twizzy. In combinatie met de verbrandingsmotor heeft de X5 echter een pak meer in zijn mars. Met heet gecombineerd vermogen gaat de wagen er aangenaam vandoor. BMW claimt dat de 100 km/u te halen is in minder dan zeven seconden, en dat willen we graag geloven.

Op drukke wegen met een maximumsnelheid van lager dan 90 km/u, of wanneer je in een rustige bui verkeert, zal de wagen praktisch alles op de elektromotor doen zolang de accu’s voldoende lading bezitten. Om de vooropgestelde 30 kilometer aan puur elektrische autonomie te halen, raden we aan dat je verhuisd naar een plaats waar alle wegen helemaal vlak zijn, geen stoplichten staan en je nooit sneller dan 50 km/u moet gaan. In een realistischer scenario is 20 kilometer zeker haalbaar.

Perfecte tandem

Rijdt je 90 km/u of sneller, of druk je het gaspedaal enthousiast in, dan springt  de benzinemotor tot leven. Dat weet je dankzij het geluid wanneer je goed oplet, of dankzij de toerenteller op je dashboard, die gezwind van 0 omhoog floept. Op die twee verklikposten na is er niets dat aangeeft dat er plots een motor meer aan het werk is. Een pluim voor BMW daar: een betere integratie van de twee aandrijfsystemen zagen we nog nergens.

Het spreekt voor zich dat de X5 het schakelen voor zich neemt. Door de aard van de elektromotor alsook de combinatie met de benzinemotor is een manuele versnellingsbak niet aan de orde. Voor de X5 gaat BMW omgekeerd te werk dan voor de i8. Letterlijk. In deze auto zit de verbrandingsmotor vooraan en de elektromotor achteraan. Samen zorgen ze voor een vierwielaandrijving. Let je er op, dan valt het op hoe ongelooflijk intelligent en doordacht het hele systeem moet zijn. Let je er echter niet op, dan merk je ook niets. Zo moet het zijn: geen potsierlijke lampjes, toeters of bellen, de hybride wagen rijdt zo goed als mogelijk zonder dat jij daar van moet wakker liggen.

De auto lijkt perfect te begrijpen wanneer elektrisch rijden volstaat en wanneer de bezinemotor moet helpen. Wanneer die laatste voor dat extra duwtje telepathisch is en zich al de hele tijd op exact het juiste toerental klaarheid. We kunnen er niet van over hoe goed het systeem werkt. De weliswaar snellere Porsche Cayenne, een rechtstreekse concurrent, komt wat vlotheid betreft nog niet in de buurt.

Elektriciteit sparen

Natuurlijk heb je enkele hybride-specifieke opties wanneer je toch specifieke instructies aan de slimme BMW wil geven. Zo kan je met een druk op de knop van modus wisselen en overschakelen op volautomatisch rijden, dan wel een spaarstand waarmee de accu niet wordt aangesproken. Die laatste optie is interessant wanneer je weet dat je lange rit bijvoorbeeld in de stad zal eindige, waar de elektromotor het meest tot z’n recht komt.

Ook in de menu’s verwerkte BMW de nodige informatie en opties. Waar we bij andere wagens met een elektrische of hybride variant eerder een hoofdmenu met elektrisch addendum zagen, zit alles hier netjes geïntegreerd als één geheel.  BMW’s iDrive-systeem blijft een van de beste digitale multimediasystemen die je vandaag in een wagen kan vinden. De bediening met de slimme knop, die steeds binnen handbereik zit, werkt fenomenaal,. Er zijn tal van functies aan te passen en gegevens te bekijken. Ondanks de bijna overweldigende hoeveelheid opties en functies verdrink je niet in onduidelijke menu’s of duizenden knopjes op het dashboard, alles zit intuïtief waar het hoort en is meteen terug te vinden.

Tanken en taksen

Links vooraan, voor de deur van de bestuurder, zit een klepje verstopt dat als twee druppels water lijkt op de klep die de benzinetank verbergt. Hier sluit je de stroom op aan. Je kan je wagen thuis of aan een paal opladen, maar er bestaat geen optie om je batterij al rijdend terug bij te vullen. Dat vinden we wellicht het grootste gemis aan deze hybride X5.

Wat verbruik betreft: zolang er elektronen in de accu rondzweven is deze wagen een pak zuiniger dan vergelijkbare modellen, al zegt dat niet veel. Als besparingen en milieu je grootste motivatie zijn, dan overweeg je de verkeerde wagen. De lagere uitstootwaarden zijn vooral financieel interessant op het vlak van taksen. Dat is volgens ons ook de reden dat deze auto bestaat, niet de vraag van de consument naar een groene SUV.

[related_article id=”175889″]

Opperluxe

Verder kan deze X5 hetzelfde voorleggen als zijn niet elektrisch gezinde collega. BMW bevind zich al een tijdje op het voorfront van de Connected Car, met smartphone-integratie, grote schermen, knappe en handig bedienbare menu’s en meer. Wij kregen een volledig uitgeruste variant toevertrouwd, en genoten van enkele geavanceerde functies zoals het autonoom rijden in de file (enkel beschikbaar op de autosnelweg), het holografische display en de zachte leren zetels waar we maar al te graag een nest in wilden bouwen. Rondrijden in een BMW X5 is rondrijden in een comfortabele woonkamer, al zijn de zetels niet helemaal geschikt voor de grotere mensen onder ons. Ondergetekende kijkt neer op alles en iedereen kleiner dan één meter negentig, en hoewel ik comfortabel zat kon ik de stoel toch niet in een voor mij perfecte positie krijgen.

Veilig, maar tegen een prijs

De rijervaring is uiteraard uitstekend. De comfortabele en hoge ophanging maakt van verkeersdrempels meer een uitdaging dan een snelheidsremmer en dankzij het design en volume van de wagen zit je aangenaam hoog wat voor een geweldig veiligheidsgevoel zorgt. Of de man in de 17 jaar oude VW Golf, die aan het rode licht de koplampen van de X5 op z’n achterhoofd voelde schijnen, het daarmee eens is, durven we te betwijfelen. De eerder komische situatie herinnerde ons er aan dat het geweldige overzichtsgevoel enkel mogelijk is ten koste van andere weggebruikers, die niet met een tank rondrijden. Houd dat als X5 (of andere SUV)-eigenaar gerust in het achterhoofd.

Verder is dit niet de auto voor wie (figuurlijk) één wil worden met het asfalt. We durven zeggen dat je meer samen mét de auto rijdt, met een wederzijdse verstandhouding, dan helemaal zelf.

Knap staaltje technologie

Uiteindelijk zijn we heel blij dat deze X5 plug in hybride bestaat. Niet omdat hij het milieu gaat redden, maar omdat de auto een technologisch hoogstandje op vier wielen is. Exclusief btw tel je ongeveer 60.000 euro neer voor de instapversie van deze wagen, toch nog bijna 8.000 euro meer dan voor de gewone versie. Voor een onmiddellijke besparing of Meyrem Almaci moet je het zoals gezegd niet doen, maar de enige schuldige is hier de bestaande batterijtechnologie. Om echt groen te zijn mag de autonomie gerust verdubbelen, maar verder maakte BMW een quasi perfecte hybride.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business