Review TomTom Spark Cardio + Music: Muzikale sportkameraad

sober ontwerp
muziekbediening
autonomie
stroeve vierpuntdruktoets
Aanbevolen prijs: €249 (3 GB)
Wie regelmatig gaat sporten, weet dat muziek essentieel is om de motivatie hoog te houden. TomTom weet dat en combineert eindelijk een mp3-speler met een sporthorloge.

Wanneer ik voor het eerst dit concept hoorde, was ik verbaasd dat geen enkel ander merk dit doet met zijn sporthorloge. Lopen, fietsen, het zijn allemaal sporten waar je meestal eenzaam en alleen bezig bent en muziek soelaas brengt. Het kan je beter laten lopen en de tijd vliegt sneller voorbij. Een mp3-speler of je smartphone meenemen, was tot nu toe de oplossing, tot TomTom de Spark lanceerde.

Headset

Gek is het niet dat TomTom dit introduceert, want bluetooth wordt steeds meer gebruikt bij sporthorloges om bijvoorbeeld met een hartslagband te communiceren. De Spark bestaat in vier smaken: zonder hartslagmeter, met hartslag, met muziek of met muziek en hartslag gecombineerd. Ik test die laatste versie, die aan een verrassend scherpe prijs in de winkel ligt.

Muziek uploaden is wat omslachtig: ga op zoek naar de correcte map wanneer je het horloge via usb verbindt, en de muziek wordt ingeladen. Het horloge werkt via een specifiek programma samen met je computer, dan zou je daardoor ook de muziek moeten kunnen uploaden. TomTom levert de horloge niet met een draadloze sportheadset. Ik deed de test met een Plantronics Backbeat Fit. Connectie met de headset duurt initieel lang, maar eens de koppeling is gebeurd, kan je vertrekken.

Muziek

Muziek selecteren gaat heel stroef. TomTom had beter iets meer nagedacht voordat het een mp3-speler in een horloge propte. Hij onthoudt niet waar je gebleven bent in een nummer en ook de info die wordt weergegeven, is eerder beperkt. TomTom levert een standaardmix mee om direct aan de slag te gaan, goed voor 35 minuten. Goed je playlists op voorhand maken, is de boodschap om vlot muziek te luisteren zonder frustraties.

Verder valt er op het horloge weinig aan te merken. De hartslagmeting aan de pols is haast even accuraat als een hartslagband en de bediening is intuïtief en visueel duidelijk. De Spark registreert je stappen doorheen de dag, mocht je het horloge graag aanhouden. Enig nadeel van sporten met bluetooth, hartslag en gps: vier looptochten van 45 minuten en de batterij houdt het voor bekeken. De vierpuntdruktoets maakt het gemakkelijk om te navigeren, maar hij reageert heel stroef. Een duidelijke klik wanneer je de knop indrukt, zoals de vorige generatie van TomTom deed, werkte beter.