Review Fitbit Blaze: Degelijke gezondheidscoach

Vreemd design
Geen GPS
Niet waterproof
Goedkoop ogend polsbandje
Aanbevolen prijs: €229
Fitness tracker Fitbit Blaze doet waar het goed in is, maar biedt geen meerwaarde tegenover eerdere producten.

Je zou je gemakkelijk kunnen vergissen: de Fitbit Blaze is geen smartwatch, maar een fitness tracker. Het polsbandje registreert automatisch de activiteiten en trainingen van zijn drager, waarbij het resultaten en meldingen toont op een levendig kleurenscherm. Dankzij een behoorlijke batterij houdt de tracker het ongeveer vijf dagen uit zonder oplaadbeurt – veel langer dan echte smartwatches als de Apple Watch of de Motorola Moto 360. Keerzijde daarvan is dat je geen andere features of appfunctionaliteit hoeft te verwachten, ondanks het wat misleidende uiterlijk.

Flexibele tracker

De diagonaal van het scherm meet iets meer dan 3 centimeter en wordt geflankeerd door relatief grote zwarte bezels en twee openingen in het frame van de fitness tracker aan de boven- en onderkant. Fitbit heeft ervoor gekozen om de Blaze zo flexibel mogelijk te maken, waarbij de tracker vlug uit het bandje te klikken is. Dat helpt waarschijnlijk om na een loopsessie vlot een zweterig riempje in te wisselen voor een frisser model, maar geeft de tracker ook een raar uiterlijk dat niet iedereen zal bekoren.

De Fitbit Blaze is te bestellen met een zwart, blauw of paars bandje van synthetische stof. Wil je een leren model, dan tel je daar 100 euro extra voor neer, en nog iets meer als je voor het model met metalen schakels gaat. Het bijgeleverde synthetische bandje oogt niet als topkwaliteit en de textuur voelde soms schurend aan. Verder is de tracker ook niet waterproof: spatten en regen overleeft het wel, maar een duik in het zwembad is uitgesloten.

Helder scherm

Werken met het scherm van de Fitbit Blaze is een plezier, met dank aan de levendige kleuren van het display en de snelle reacties van het toestel. Informatie op het scherm was in alle situaties helder af te lezen, zelfs wanneer de zon in het spel kwam. Om de tracker op te laden gebruikt Fitbit opnieuw een kabel (die bijgeleverd wordt) die niet compatibel is met zijn andere producten, wat teleurstellend is. Een oplaadbeurt is goed voor circa vijf dagen, wat een degelijke autonomie oplevert.