Nieuws, Reviews

Hands-on met Pokémon Go: eenzame ervaring

Naar aanleiding van de nakende release van Pokémon Go konden wij een aantal dagen met het spel aan de slag. Het relaas van een verwarrende ervaring.

Pokémon-fans als we zijn hier bij ZDNet, hebben we niet lang getwijfeld toen we hoorden dat we met het nieuwste spel aan de slag konden. Enkele dagen later was het enthousiasme enigszins bekoeld, wat nog maar eens bewijst hoe moeilijk het kan zijn om een product met legendarische proporties heruit te vinden. Een verslag.

Ingress-kopie

Dit overzicht geeft goed aan welke Pokémon in de buurt zijn. Helaas laat de kaart zelf het geregeld afweten.

Ontwikkelaar Niantic, verantwoordelijk voor het allereerste Pokémon-spel op Android, ken je misschien beter van Ingress. Dit geocaching-spel was tamelijk succesvol, wat hen deed besluiten dat dezelfde formule in een Pokémon-jasje ook wel goed zou uitpakken. Het antwoord is een genuanceerde ‘ja en nee’. Langs de ene kant omdat ze bewezen hebben dat Pokémon zich perfect leent tot dergelijk spel, langs de andere kant omdat het gewoonweg te weinig diepgang heeft.

Al vanaf het begin wordt duidelijk dat het welslagen van dit spel haast volledig afhankelijk zal zijn van de adoptiegraad. Spelen duizenden mensen het spel mee, gaan ze actief op zoek naar Pokémon en verborgen schatten en proberen ze met alle middelen jouw Gym af te pakken, dan zal dit spel leuk zijn met voldoende spanning. Zijn het slechts enkele honderden in jouw regio, dan wordt het zoeken naar uitdagingen en motivatie om verder te spelen.

AR

Het leukste aan dit spel is ongetwijfeld het Augmented Reality-gegeven, dat helaas te weinig gebruikt wordt. Veel te vaak zit je naar een kaart te staren die (vaak maar half werkend) aangeeft hoever je van een Pokémon in de buurt verwijderd bent. De kaart weet vaak niet goed waar je nu net bent, waardoor je monstertjes en collectibles misloopt. Wanneer je het wel te zien krijgt, tijdens het vangen van de beestjes en tijdens Gym-gevechten, levert het een leuk beeld op.

Doen ze wel goed: de juiste beesten op de juiste plaats zetten. Ik woon zelf in een park-rijke omgeving en kwam dan ook voornamelijk grastypes tegen. Nog goed nieuws voor de nostalgici: momenteel zitten er 100 Pokémon in het spel, allemaal van de originele 150 specimen.

Zo zou een gevecht er moeten uitzien.

Doen ze minder goed: Het hele systeem van Pokémon ‘upgraden’, ze sterker maken, ze laten evolueren,… Tegen het tempo dat de gemiddelde gebruiker dit zal spelen, kan het eeuwen duren vooraleer je je Pokémon kan laten evolueren. Je moet namelijk ‘snoepjes’ verzamelen per monster dat je wilt laten evolueren; en die snoepjes krijg je enkel door die specifieke Pokémon opnieuw en opnieuw te vangen. Ze ‘trainen’ op de goeie oude manier gaat niet. Langdradig is al dat in mij opkomt.

Daarnaast is het mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe ze verwachten dat we dit spel gaan spelen. Mij lijkt het dat de enige manier om dit comfortabel te kunnen spelen, zal zijn door het extra gadget van 35 euro aan te schaffen. Dat zal oplichten als je collectibles of Pokémon tegenkomt. Gebruik je enkel je smartphone, dan heb je geen andere keuze dan constant naar je scherm te turen. Ik kan je zeggen, uit ervaring: je vriendin/partner/vriend(en) zal/zullen het niet appreciëren.

Uitgebreid(er)

Het resultaat is dat je een spel krijgt dat wel werkt, maar gerust wat meer diepgang en originaliteit zou mogen meekrijgen. Tenzij je een hele groep meekrijgt in dit avontuur, zal je er niet lang plezier aan beleven. Helaas is dit dan ook zowat alles dat we er momenteel over kunnen zeggen; als enige tester in België was het dan ook een eenzaam avontuur. Grijp daarom al je vrienden vast, want wij willen graag dat dit spel slaagt!

Wie in-game beelden wilt bekijken, kan onderstaande video eens doornemen.