Kobo Aura One review: Waterdicht papier

8 GB opslag
Scherm heeft schaduwranden
Geheugen niet uitbreidbaar
Prijs
Aanbevolen prijs: €229,99
De Kobo Aura One is waterdicht en biedt wellicht het grootste e-inkscherm dat we al zagen op een e-reader.

De Kobo Aura One is geen doordeweekse e-reader. Niet alleen is hij waterdicht, hij heeft ook nog eens een van de grootste e-inkschermen die we al zagen. Naast de grootte kan het scherm ook pronken met adaptieve achtergrondverlichting: op elk moment van de dag zal de helderheid en de kleur van het scherm worden aangepast om je ogen de nodige rust te gunnen. Af en toe zal je wel merken dat er een soort schaduw over de randen lijkt te liggen, maar uiteindelijk went het wel. Voor in bad of op het strand biedt de Aura One desalniettemin een groot scherm waar je geen speciale voorzorgsmaatregelen moet voor nemen. Daarnaast krijg je maar liefst 8 GB aan interne opslag, al valt die niet uit te breiden met een SD-kaart.

Voor deze grootte valt het gewicht erg goed mee: de e-reader weegt net iets meer dan 200 gram, net iets minder dan de kleinere Aura H2O. De Kindle is significant lichter, maar hij is dan ook een stuk kleiner. De Aura One ligt dankzij een goede balans aangenaam in de hand. Net als bij de Aura H2O merken we dat de One helaas evenzeer een vingerveegmagneet is. De gebruikte stof mag dan wel zorgen voor een goede grip, fraai is het niet.

Wifi

Het toestel maakt verbinding met wifi via 802.11b/g/n-verbindingen, wat betekent dat de nieuwste standaard, ac, achterwege wordt gelaten. Richt je aandacht daar niet te lang op, want hoezeer is een snelle internetverbinding echt nodig om digitale boeken te lezen? Velen verkiezen bovendien om de boeken snel over te zetten vanop een pc via de microUSB-aansluiting. De batterij doet er met wifi aan ongeveer een maand over om te sterven, geen slecht gemiddelde. Zet je wifi uit, dan zal dat cijfer natuurlijk stijgen.

Net als de meeste hedendaagse Kindles vind je bij de Aura One onder de motorkap een 1 GHz-processor met 512 MB RAM-geheugen. Dat is genoeg om vlot door een boek te bladeren, maar rechtvaardigt niet meteen de veel hogere prijs. Waarom zou je immers meer betalen voor een gelijkaardige ervaring?

Alle formaten

Boeken lezen doe je in pdf-, mobi-, of epub-formaat, waardoor je de meest gangbare types kan openen. Je kan ook strips openen in CBZ- en BBR-formaat, maar wil je dat echt doen op een zwart/wit-e-reader? Daarnaast kan je via de Pocket-app artikels op het toestel lezen die je op je computer hebt opgeslagen. Gebruikt jouw plaatselijke bibliotheek het Overdrive-systeem om digitale boeken aan te bieden? Dan kan je met je lidkaartnummer of een Overdrive-account makkelijk en snel boeken ontlenen vanuit de zetel.

Als alternatief kan je boeken kopen vanuit de Kobo e-store. Die bevat meer dan vier miljoen titels, waaronder magazines en kranten. De winkel van Kobo bezit alle grote titels, tenminste als je op zoek bent naar Engelstalige titels; de Nederlandstalige selectie is verre van compleet. Globaal gezien zijn boeken hier duurder dan in de winkel van Amazon, maar een beetje techneut weet dat probleem zo te omzeilen.