Honeywell Lyric C2 Wi-Fi Camera review: plug-and-play

Interne opslag
Beelden zijn duidelijk
Slechts 24 uur beelden bewaren
Geen filtermogelijkheden bij meldingen
Aanbevolen prijs: €149
Met een beveiligingscamera kan je met een veiliger gevoel het huis alleen achterlaten. Honeywell voorziet met de Lyric C2 een goedkope, maar degelijke securitycam.

Een goede beveiligingscamera kan meer dan alleen ongewenste bezoekers afschrikken en registreren. Waar zijn functies vroeger nog beperkt waren, hebben ze anno 2018 een heuse intelligentie-injectie gekregen. Onder meer de cockpit van de security camera is verhuisd naar de smartphone, waarop er een zee aan mogelijkheden beschikbaar wordt. Dat is niet anders met de Lyric C2, de opvolger van Honeywell’s Lyric C1. Welke verbeteringen heeft hij in petto?

Groot oog

Het uiterlijk van de Lyric C2 is rechttoe rechtaan. Een cameraschijf is met twee armen bevestigd op een voetje die je rechtop kan zetten of aan een wand kan bevestigen. De camera ziet er vrij robuust uit dankzij zijn cirkelvormige ontwerp, maar voelt desondanks een beetje goedkoop aan door de plastic bouwmaterialen. Verder is het statiefje wel prima ontworpen zodat je de camera exact kan richten waar je hem wilt. Rond de camera zijn led-lampjes voorzien om te tonen of de wifi-koppeling al dan niet is gelukt. Vier rode red-lampen indiceren wanneer de avondmodus is ingeschakeld. Achterop steekt verder een speaker zodat je kan praten met iemand die voor de camera staat en een resettoets om de wifi-verbinding opnieuw in te stellen.

Haal je het cameraatje uit zijn behuizing, dan tref je aan de zijkant een microSD-gleuf. Hier steekt standaard een kaartje van acht gigabyte in. Als het internet even uitgaat van deze wifi-camera, dan wordt er hierop een back-up gestald. De interne opslag dient dus vooral als back-up, maar je kan er ook videobestanden op deponeren om ze op je computer te raadplegen. De Lyric C2 ondersteunt microSD-kaarten van maximaal 64 GB. Verder voorziet Honeywell ook gratis cloudopslag waarmee je gratis tot 24 uur terug beelden kan herbekijken. Langer is helaas niet mogelijk, want er zijn geen mogelijkheden voor een betaald abonnement.

Beeldkwaliteit: goed genoeg

Vooraan pronkt een breedhoeklens van 145 graden, die in staat is om 1080p-beelden op te slaan. Ondanks de stevige compressie die Honeywell doorvoert, is de kwaliteit prima. Enkele details gaan verloren en artefacten zijn in veelvoud aanwezig, maar de camera doet wat hij moet doen: individuen herkennen. De beelden zijn een tikkeltje aan de donkere kant en er is helaas geen mogelijkheid in de app om de helderheid omhoog te krikken. ‘s Nachts schakelt de camera over op infraroodmodus. Nachtbeelden zijn ietwat uitgewassen, maar je kan er nog steeds ongewenste bezoekers op identificeren.

De installatie verliep eenvoudig: je hoeft hem gewoon in het stopcontact te stoppen en daarna een minuutje te wachten totdat hij een verbinding opstart. Het verdere installatieproces verloopt in de app. Zonder smartphone kan je de camera helaas niet instellen of gebruiken, want er is geen webapplicatie voorzien.

Intuïtieve, maar beperkte app

De app is overzichtelijk en intuïtief. Op de app kan je meteen het beeld zien, met daarop een knop om de camera in- of uit te schakelen. Geen zorgen: je hoeft niet telkens manueel de Lyric C2 uit te schakelen als je thuiskomt. Dankzij geofencing is dit niet nodig: op een kaartje kan je instellen vanaf wanneer de camera automatisch wordt aangezet. Ga je dus weg uit dit gebied, dan treedt de camera in werking.

Verder ondersteunt de app bewegings- en geluidsdetectie, maar helaas zijn er weinig instellingen om dit te finetunen. Als een kat vijf keer langs de camera passeert, dan zal je vijf keer dezelfde melding ontvangen. Wel herkent hij het verschil tussen een autotoeter en een huilende baby. In de app kan je nadien raadplegen welke notificaties er zijn geweest. Ook is er ondersteuning voorzien voor IFTTT en Apple HomeKit, zodat je de Lyric C2 kan integreren in je domoticasysteem.

Conclusie: prima budgetcamera

De Honeywell Lyric C2 Wi-Fi is een ideale instapcamera waarbij je met een veilig gevoel het huis kan verlaten. Plug-and-play en zijn aangename prijsetiket zijn de grootste troeven van de Lyric C2, maar zijn mogelijkheden zijn nog beperkt. Zo is het jammer dat je beelden niet langer dan 24 uur kan opslaan en dat er filtermogelijkheden bij bewegings- en geluidsdetectie ontbreken. Voor een prijsetiket van 149 euro mag je natuurlijk niet het neusje van de zalm verwachten, en de camera doet verder exact wat hij moet doen. Zijn voornaamste concurrenten, de Netgear Arlo Pro en Nest Cam Indoor, hebben meer in hun mars maar kosten ook een flinke duit meer.

Geïnteresseerd in de Honeywell Lyric C2 Wifi Camera? Koop hem via Coolblue.