Review Acer Holo360: Leuk idee, de uitwerking is ‘enkel’ beneden niveau

Handige bediening
Slechte camera's
Prijzig
Presteert niet goed als 'smartphone'
Aanbevolen prijs: €375
Totaalscore 5
Veel 360-graden camera’s zijn er niet voor consumenten, en het wordt nog duidelijker als je ook nog een betaalbare optie wilt. Acer heeft vrij recent nog een optie op de markt gebracht in de vorm van de Holo360. Is dit waar je naar op zoek bent in een 360-graden camera?

Voordat het product voor de eerste keer in onze handen verscheen was het moeilijk om onze verwachtingen paraat te stellen. Niet eerder hadden we immers een 360-graden camera in combinatie met een telefoon gezien. Op het moment dat de telefoon uit de doos kwam bleek deze ook nog een 360-graden camera te bevatten… In eerste instantie lijkt het immers alsof je een piepkleine telefoon in handen hebt, wat al dan niet positief is. Aan weerszijde van de enorm dikke telefoon zit één sensor welke beide een beeldhoek hebben van 180-graden om in zijn totaliteit 360-graden beelden te kunnen schieten. Een opvallende beslissing van Acer is om de sensor aan de voorkant (bij het schermpje) niet in het midden te plaatsen. Deze manier van werken vraagt om moeilijkheden bij het ‘stitching proces’ van de twee 180-graden beelden. De vraag is dan ook: hoe presteren de twee sensoren?

Camera’s

Eenmaal als het toestel is ingesteld, waarover later meer, kan je de camera’s gaan gebruiken. Daarbij heeft Acer ervoor gekozen om drie verschillende modi beschikbaar te maken om de camera in te gebruiken. De belangrijkste modus – waar de telefoon voor in de markt is gezet – is de 360-graden modus. Gezien de vorderingen op de smartphonemarkt die de afgelopen jaren zijn gebeurd, evenals de richting waar Acer de Holo360 naartoe stuurt had ik hoge verwachtingen. Helaas weet Acer met de Holo360 niet te verrassen, juist het tegenovergestelde.

Acer weet helaas met de Holo360 niet te verrassen, maar doet juist het tegenovergestelde.

De foto’s missen een heel hoop aan scherpte en zijn vooral ook overbelicht. Toen de eerste foto een complete mislukking was kwam de gedachte op dat het toestel misschien bewogen was tijdens de testen. Niets is echter minder waar – de volgende foto’s toonde hetzelfde resultaat. Het maakt niet uit hoeveel foto’s ik schoot met de Holo360, het bleef een teleurstelling. Waar Acer de telefoon op de markt zet als 360-graden camera, is het eerder een telefoon met bar slechte camera’s in vrijwel alle licht omstandigheden.

Te dure smartphone

Wat dat betreft is de Acer Holo360 vooral gewoon een smartphone met toevallig een sensor aan de voor- en achterkant. Waarom je dat zou willen is de hamvraag, maar er zal vast een doelgroep voor bestaan. Ook als smartphone is hij niet heel goed, de telefoon is immers enorm traag, het beeldscherm is (te) klein en de smartphone is te dik om een smartphone te kunnen zijn. Wat wel leuk is, met Android als besturingssysteem kan je de gemaakte 360-graden beelden direct delen op social-media. Dat is naar verwachting dan ook de grootste reden waarom deze ‘360-graden camera’ nog op de markt ‘mag’ bestaan.

Laatste oordeel

Veel producten zijn het testlab al gepasseerd, maar nog niet eerder was de vraag dusdanig: waarom bestaat het product? Nu zijn 360-graden camera’s, mits deze goed werken, heel leuk om te gebruiken bij verschillende activiteiten. In het geval van de Holo360 van Acer kan dit enkel niet gezegd worden. Ook is het toestel niet zo goed als smartphone; waarbij er een duidelijk beeld mag ontstaan: je zal beter af zijn om verder te zoeken. Ook Samsung heeft mooie opties op de markt, die wel de gewenste kwaliteit kunnen leveren.