Review Razer Nommo: speakers gemaakt door en voor gamers

Eenvoudige installatie
Net uiterlijk
Geweldig geluid
Aan de grote kant
Bedieningsknoppen
Aanbevolen prijs: €109
Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas kwam Razer met de Razer Nommo speakers op de proppen. Het zijn de eerste desktop speakers van het merk, weet het bedrijf daarmee een plekje te veroveren in de harten van gamers?

Zodra de Razer Nommo in een ‘vrachtcontainer’ binnen komt heb je eigenlijk pas door hoe groot de speakers eigenlijk zijn. Het formaat van de speakers kan weliswaar worden opgezocht om een beeld te krijgen, ze zijn echter wel een stuk groter dan de gemiddelde speakers voor op de desktop. Nu kan dat als iets negatiefs gezien worden, maar een grotere speaker bevat vaak meer ruimte voor componenten. Daar komt bij dat meer ruimte voor componenten vaak resulteert in betere componenten – dunner en kleiner kan wel de voorkeur hebben van veel gebruikers, het komt de kwaliteit niet ten goede. Maar, goed, genoeg over het formaat van de speaker: de installatie verliep supersnel als alles eenmaal is uitgepakt. De speakers zijn plug-en-play, er is namelijk geen software voor beschikbaar. Overigens is er ook nog een Razer Nommo Chroma die wel met software komt, maar deze review gaat over de ‘standaard’ Razer Nommo.

Dit is de Razer Nommo Chroma, de geteste versie komt zonder RGB maar is verder hetzelfde.

Gemaakt voor gamers

Er kan veel over de speakers worden gezegd, maar om te beginnen mag het duidelijk zijn dat dit niet je Logitech-speakers zijn voor bij een alledaagse desktop computer. Deze zet je niet in je woonkamer neer, tenzij het goed bij de rest van je woonkamer past. De speakers zijn volledig in het matzwart uitgevoerd – gelukkig – wat maakt dat er ook vrijwel geen vingerafdrukken zichtbaar zijn. De basis van de beide speakers is rond en bevat rubber om eventuele trillingen weg te kunnen dempen. Rechts zijn op de basis twee ronde knoppen te vinden waarmee je het volume aan kan passen, evenals de mate van bass in het geluid.

Boven de basis van beide speakers hangt een enorme cilinder waar alle hardware in is geplaatst. Rechts is de aansluiting voor de stroomkabel en de 3,5mm kabel. Dit alles wordt met een enkele kabel doorgezet naar de linkerkant, dit lijkt totaal geen problemen op te leveren, waarover later meer. Aan de voorkant van de speakers zijn de drivers volledig zichtbaar en onbeschermd. Niks mis mee, want het geeft de speaker wel een eigen uiterlijk: je zal dit niet zo snel bij een ander merk zien, al moet je ze niet teveel aan willen raken. Aan de achterkant van de speaker is een bass-poort om zo een betere geluidservaring te bieden, aldus Razer.

Nu denk je misschien, ik mis de ‘echte gamers’ accenten, zoals RGB-verlichting. Er is echter een voldoende grote doelgroep van gamers die vaak helemaal geen fan zijn van RGB-verlichting. Op het eerste gezicht ziet dat er misschien leuk uit, maar het staat normaal gebruik ook wel lichtelijk in de weg. Met het relatief minimalistische design voor gamers wordt het een stuk aantrekkelijker. De grote ronde cilinders met een ronde basis en rechthoekige standaard past prima bij gamers – het ziet er namelijk enorm strak en ook wel ‘stoer’ uit, je setup zal zeker gecomplimenteerd worden door deze speakers.

Hoor de voetstappen

Razer heeft met de Nommo’s een duidelijk product op de markt gezet, en vooral de doelgroep is duidelijk: gamers. Het is dan ook niet zo gek dat de speakers vooral zijn gemaakt voor het gebruik bij gaming. Het stereo effect is bij deze speakers heel duidelijk merkbaar, zelfs al staan de speakers op mijn bureau niet ver van elkaar af. In elke game die met deze speakers is getest wordt duidelijk dat het fijn is om de speakers ervoor te gebruiken. Vooral als je geen fan bent van het gamen met een headset op kan dit een oplossing zijn. Natuurlijk blijven omgevingsgeluiden in de kamer wel hoorbaar en mis je een microfoon. Heb je een microfoon niet nodig en zijn er vrijwel geen omgevingsgeluiden in de kamer, dan is het zeker aan te raden om de Nommo’s eens aan je verlanglijstje toe te voegen.

Naast het gamen legt Razer met deze speakers ook de focus op het luisteren van muziek en/of het genieten van de nodige films en series, het blijven bovenal ook gewoon speakers. Razer weet in elk geval hoe het kwalitatief hoogwaardige speakers moet creëren. Al vanaf het eerste moment, bij het eerste nummer, wordt duidelijk dat de speakers een fijne luisterervaring gaan bieden. Het geluid is enorm warm van toon, zonder grote invloeden op de andere gebieden zoals vocals en bass. Om te beginnen met de vocals, deze zijn enorm fijn en zuiver om naar te luisteren, zonder scherpe randjes. Dat zorgt er deels ook voor dat het met de Nommo’s mogelijk is een gehele dag muziek te luisteren zonder last van je oren te krijgen wat bij goedkopere desktop speakers nog wel eens problemen oplevert. Bass is instelbaar op de speakers met een draaiknop op de rechter speaker, al besloot ik al snel deze iets onder de helft te laten staan. Gezien het gaat om 2.0 desktop speakers is er geen subwoofer aanwezig, een ‘overdreven’ hoeveelheid bass ga je dus ook niet krijgen. Wat je wel krijgt is bass die je muziek precies juist weet te complementeren. Houd daar wel rekening met het prijspunt van 109 euro, je gaat natuurlijk geen geluid verkrijgen dat klinkt als een speaker van 200 euro of meer.

Winst

Met het design gemaakt voor gamers, evenals het geluid dat bij de meeste gamers zeker aan zal slaan, weet Razer mijn hart in elk geval te veroveren. Razers motto is voor gamers, door gamers. Wat mij betreft is dat bij deze speakers precies gelukt en weet het bedrijf waar vraag naar is binnen de doelgroep. RGB zit niet op deze speakers, maar een 50 euro duurdere broer lost dat probleem zo goed als op en komt met Chroma underglow en Razers Synapse software. Let wel dat je dan 50 euro uitgeeft aan RGB-verlichting onder de speaker evenals een softwarepakket voor op je desktop. Voor 109 euro krijg je in elk geval een ervaring waarbij het niet de vraag is of het interessante speakers zijn, maar of het design je aan zou staan. Zo ja: er zijn vrij weinig redenen waarom je deze speaker niet aan zou schaffen.

Geïnteresseerd in de Razer Nommo Pro 2.1 Chroma Gaming Speakers? Koop hem via Coolblue.