Accurate hartslagmeter
Digitale kroon
Batterijduur
Siri reageert soms traag
Af en toe wat meer achtergrondgeluid tijdens het bellen
Aanbevolen prijs: €429
De Apple Watch, die in april van 2015 voor het eerst het licht zag, is ondertussen aan zijn vierde generatie toe. Met elke nieuwe release wist Apple de smartwatch verder te verfijnen en dat is deze keer niet anders.

Specificaties en design

Voor je de Apple Watch Series 4 nog maar vastneemt maakt de verpakking naar goede Apple-gewoonte alvast indruk. Het heeft iets weg van een snoepje uit zijn verpakking te halen. De Series 4 zit trouwens niet zomaar los in het doosje zoals dat bij voorgaande modellen het geval was, maar komt in een zacht hoesje dat zorgt voor extra bescherming. Perfect voor als je de smartwatch eens een keer niet draagt maar toch wil meenemen.

Wat je meteen opvalt aan de Apple Watch van deze vierde generatie is het feit dat het schermoppervlak groter is dan ooit tevoren. De smartwatch zelf is slechts enkele millimeter groter dan zijn voorganger, met 44mm in plaats van 42mm (40mm in plaats van 38mm voor het kleinere model), maar de edge-to-edge display zorgt voor dat wow-gevoel wanneer je hem voor het eerst van dichterbij bekijkt. In procenten vertaalt dat zich in 30 procent meer beeldoppervlak, best wel indrukwekkend op zo’n klein apparaat. Toch is dat percentage op hetzelfde moment ook een beetje angstaanjagend. Is de smartwatch niet té groot om rond je pols te dragen? Wij vonden alvast van niet, integendeel zelfs, ze draagt heel aangenaam en doet niet moeilijk als je ze draagt in combinatie met een hemd of trui met lange mouwen.

Wil je er even goed uitzien als de Apple Watch? Ga dan voor een geweven bandje.

Nu we het toch hebben over de stijl van het horloge, het aluminium design ziet er enorm goed uit en ook de meegeleverde polsband is van goede kwaliteit. We raden je wel aan om voor een versie te gaan met geweven bandje, deze zien er immers veel moderner uit. Heb je trouwens nog bandjes van de vorige generatie, dan kan je deze gewoon blijven gebruiken, ondanks het iets grotere formaat van deze editie.

De Digital Crown (digitale kroon) is nog steeds aanwezig en geeft nu ook feedback tijdens het scrollen. Apple schept op dat de kroon voor de Series 4 uit 21 procent meer onderdelen dan de Series 3 bestaat en het resultaat daarvan is een 100 procent aangenamere gebruikservaring. Het voelt alsof je effectief aan een klein tandwiel draait, absoluut heerlijk in gebruik en als je de functionaliteit uitschakelt mis je het onmiddellijk.

Apple Watch batterijduur en software

De Apple Watch Series 4 komt met verschillende apps en één daarvan is de hartmonitor, die verrassend accuraat is wanneer je hem vergelijkt met de resultaten van andere apparaten. Ga je een eindje lopen dan krijg je toegang tot alle gegevens die je zou verwachten, zoals calorieverbruik en snelheid. Om het allemaal wat leuker te maken kan je vrienden uitdagen en persoonlijke doelen instellen. Als je liever gewoon met je vrienden praat dan kan dat ook dankzij de zogenaamde walky talky functie, waarbij je een knop ingedrukt houdt en vervolgens loslaat als je gedaan hebt met praten. Handig als je snel in verbinding wil staan, maar je hebt er wel beide handen voor nodig.

De menu’s navigeren gaat vlot dankzij de Digital Crown en de verschillende wijzerplaten kan je volledig naar eigen voorkeur instellen, hoewel er wat ons betreft best wel wat meer mogelijkheden mochten zijn.

Volgens Apple zou de batterij zo’n 18 uur moeten meegaan, maar uit onze ervaring blijkt dat dit in de praktijk veel langer is. Heel veel langer zelfs. Gebruik je de Apple Watch op een normale manier en loop je bijvoorbeeld niet elke dag een marathon met de GPS actief, dan kan je gerust twee dagen zonder opladen. We raden je aan om de helderheid van het scherm op de laagste stand te zetten om zo extra lang verder te kunnen.

De Apple Watch is een sportkameraad die nooit afbelt.

Is de Apple Watch de moeite waard?

De Apple Watch Series 4 is een premium smartwatch die je niet zal teleurstellen. Ze werkt even goed als ze eruitziet en Apple heeft nogmaals bewezen dat ze innovatief kunnen zijn als ze dat willen.  Met een prijs van 429 euro voor het kleine model en 459 euro voor het grotere, is deze smartwatch zeker het overwegen waard.

Geïnteresseerd in de Apple Watch Series 4? Koop hem via Coolblue.