Review Somfy Outdoor Camera: high-end beveiligingscamera voor in de achtertuin

Zit stevig in elkaar
Abonnement is (haast) een vereiste
Vrij dure camera
Veel persoonsgegevens nodig
Veel hard en glanzend plastic
Aanbevolen prijs: €269
Steeds meer slimme apparaten worden verkocht, zo ook verschillende systemen om vanaf afstand je huis of tuin in de gaten te houden – om alarm te kunnen slaan mocht er iets misgaan. De Somfy Outdoor Camera is zo’n systeem; is het wat je ervan zou verwachten?

Ooit het gevoel gekregen dat je meer aan een apparaat moet doen dan de stekker in het stopcontact te steken? Juist, bij de Somfy Outdoor Camera moet je eerst even de stroomkabel in het apparaat schroeven. Gelukkig is op pagina 8 van de handleiding terug te lezen hoe dit moet; ook is het uiteinde van de kabels juist gecodeerd met de twee verschillende kleuren (bruin en blauw) om de installatie nog wat makkelijker te maken. Het heeft dan ook niet lang geduurd voordat de beveiligingscamera klaar was om in het stopcontact gestoken te worden – of om buiten gemonteerd te worden, al was dat laatste op het moment van schrijven voor mij geen optie. Nadat de camera in het stopcontact wordt gestoken begint de rest van de installatie, waar ook wel een aantal dingen zijn die mij zijn opgevallen.

Persoonsgegevens

Bij de installatie van de camera is het niet helemaal plug-en-play, al is het wel bijna zo gemakkelijk. Zodra je de camera zou willen inschakelen, steek je deze in het stopcontact. Vervolgens zal de camera automatisch inschakelen en is het tijd om de Somfy Protect-applicatie te downloaden vanuit de App- of Play Store. Om te beginnen zal de app vragen om locatiegegevens te verstrekken, ook moet je toestaan dat Bluetooth wordt ingeschakeld op je telefoon – op die manier zal de app in eerste instantie namelijk in contact treden met de camera. Vervolgens wordt er gevraagd om het Wi-Fi wachtwoord in te vullen, de camerabeelden zullen namelijk altijd via het internet met je Somfy Protect-account te bezichtigen zijn. Geen verrassing overigens dat er een Somfy-account nodig is, al bevalt het mij niet dat er in de applicatie ook wordt gevraagd naar je adresgegevens. Alleen je straat, woonplaats en land zijn verplicht; een huisnummer hoef je niet in te vullen. Somfy legt bij de installatie echter niet uit waar de gegevens voor nodig zijn – al lijkt het erop dat deze gegevens voornamelijk gebruikt worden om je lokale alarmnummer in te stellen.

Uiteindelijk was de camera binnen een kwartier klaar om in gebruik genomen te worden. Eenmaal ingesteld is de app zeer gemakkelijk om te bedienen. In de basis staat de camera altijd aan, maar je zou de camera ook in de Privacy-modus kunnen zetten, als je bijvoorbeeld bent thuisgekomen. Ook kan de camera detecteren zodra er iemand voorbij komt lopen, waarna je er een notificatie van zal krijgen. Je kan dan direct live het beeld bekijken – al zal niet automatisch het beeld opgenomen worden in het basispakket, pas vanaf betaalde abonnementen krijg je meer dan 10 seconden aan cloudopname. De app geeft je, bij detectie van personen, overigens ook de mogelijkheid om het oorverdovende alarm van de camera tot drie minuten af te laten gaan, het alarm zal niet onopgemerkt blijven met zijn geluidssterkte van 110dB: bij mijn eerste probeersel waren de buren binnen een paar minuten aan de deur om te vragen wat er aan de hand was.

Het gaat natuurlijk niet alleen om het instellen, uiteindelijk gaat het om de beelden die de camera kan opnemen – zo zou je wel mogen stellen. In de app kan je altijd live beelden bekijken, tenzij je de privacy-modus inschakelt van de camera. Ik ben verrast over de kwaliteit van de beelden die de camera kan maken, deze zijn namelijk gewoon goed. Beelden zijn gedetailleerd, al kan ik dan enkel spreken over mijn situatie en de lichtinval die er was bij de camera. Is er overigens te weinig licht, dan hoef je je ook nog geen zorgen te maken, met de infraroodmodus kan de camera nog altijd zeer goede beelden schieten. Natuurlijk gaat de hoeveelheid detail in de beelden wel achteruit, maar als je ongewenste figuren bij je huis hebt – dan moet het voldoende informatie geven, mocht de politie dit bijvoorbeeld nodig hebben. De infraroodmodus schakelt automatisch in, maar is ook altijd in- of uit te schakelen, mocht je willen dat de camera altijd in infrarood of ‘standaard’-modus zijn beelden schiet. Al met al ben ik blij verrast, maar dat mag ook wel voor de prijs van de camera.

Smart home-producten hebben ieder hun eigen doelgroep, waar ik dan, als thuiswonende, niet echt in zou vallen. Dat geldt ook voor deze camera, het is voor mij dan ook moeilijk om te zeggen of dit een waardevolle toevoeging is aan je huis. Maar, als je op zoek bent naar een eenvoudig te installeren camera, die prima beeld toont – zowel overdag als ’s nachts, met zijn infraroodsensoren – dan is dit zeker een optie om te overwegen. De Somfy Outdoor Camera is er in het wit en antraciet voor een stevige adviesprijs van 269 euro. Let wel dat daar nog abonnementskosten bij komen als je beelden zou willen opslaan in de cloud van Somfy. Voor deze prijs mis ik nog wel betere waterbestendigheid, Somfy heeft de Outdoor Camera namelijk tot ‘slechts’ IP54 laten certificeren. Ook voelt de camera, door zijn volledige opbouw in hard glanzend plastic, wat goedkoop aan.