Review: LG V40 ThinQ: Doodgewoon goed

Net Design
Zwakke batterij
Slechte telelens
Springt er niet tussenuit
Aanbevolen prijs: €749
LG heeft geen topjaar achter de rug in zijn mobiele tak. Met dit nieuwe high-end paradepaardje probeert de producent het tij te keren. Weet de LG V40 ThinQ mij te bekoren?

Gewoonlijk zit ik op dinsdagmorgen op de bus naar Turnhout om naar de redactie te gaan. Maar op deze dinsdagmorgen maakte ik een tramritje van een kwartier om van mijn appartement in Antwerpen naar het Museum Aan de Stroom te gaan. Met een groepje van vier redacteurs zaten we daar te wachten op de werknemers van LG die ons het nieuwste toestel gingen overhandigen, de V40 ThinQ. Op dat moment was hij alleen nog maar in de VS beschikbaar, dus het was een wonder dat wij de toestellen überhaupt vast konden houden. In deze review kom je te weten wat mijn bevindingen waren van dit nieuwe paradepaardje.

Mee met de cameratrend

Beginnen doen we met the elephant in the room en dat zijn de drie camera’s aan de achterkant van de V40 ThinQ. Vandaag de dag zijn zelfs twee camera’s achteraan niet voldoende voor een volwaardige high-end smartphone van deze prijsklasse, dus ook LG heeft hier drie lenzen geplaatst. Een hoofdcamera van 12MP, een telefotolens van eveneens 12MP en een groothoeklens van 16MP. Vooraan vinden we twee cameralenzen terug zodat je nu meer vrienden bij op je selfies kan krijgen: de hoofdcamera is hier 8MP en de groothoek 5MP. Het aantal megapixels van de camera’s klinkt misschien niet heel indrukwekkend als je ze gaat vergelijken met concurrenten zoals Huawei, maar als je, zoals de meeste smartphonegebruikers, van plan bent om je foto’s voornamelijk op sociale media te plaatsen, dan is dit meer dan voldoende. De camera’s doen bovendien niets meer of minder dan je zou verwachten… Dat geldt jammer genoeg niet voor de telelens. De meeste plaatjes die ik hiermee heb geschoten, waren nooit volledig scherp en de belichting liet vaak te wensen over. Voor een foto vanop een grote afstand neem je dus best de hoofdcamera om vervolgens handmatig wat in te zoomen voor of na het nemen van de foto. De extraatjes die LG heeft toegevoegd zijn zeker leuk, maar de vraag is natuurlijk hoe vaak je ze daadwerkelijk gaat gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een selfie nemen en de achtergrond aanpassen naar wat je maar wilt of een “foto” nemen van een landschap met in de verte draaiende windmolens en vervolgens alleen de windmolens laten bewegen. De functies werken allemaal perfect, maar het zijn geen zaken die ik dagelijks zou gebruiken. Nachtfoto’s zijn over het algemeen geen probleem, maar de camera laat je jammer genoeg deze superheldere modus niet zelf inschakelen, dit gebeurt steeds automatisch. Triple Shot is daarentegen wel een functie die ikzelf vaker heb gebruikt. Hierbij neemt de camera achtereenvolgens een foto met de hoofdcamera, telelens en groothoeklens, waarna de drie foto’s ook meteen worden opgeslagen. Als leuke (maar nutteloze) bonus krijg je hier nog een filmpje cadeau waar de drie foto’s na elkaar worden afgespeeld.

Strak design

Het resultaat van de camera’s mag er dus zeker zijn, maar ook op designvlak krijgt het oog zeker ook wat. Niet alle fabrikanten gaan even goed om met de plaatsing van meerdere camera’s op een smartphone. Bij de V40 ThinQ heeft LG de camera’s als een horizontale balk bovenaan geplaatst met daaronder de vingerafdrukscanner. Hierdoor blijft de symmetrie goed behouden, als je tenminste naast het flitslampje kijkt. Ook de randen van het scherm zijn heel dun en om een of andere reden was de notch hier niet storend voor mij. Ofwel ben ik intussen gewend aan een notch op smartphones ofwel heeft LG hier goede designkeuzes gemaakt. De knoppen aan de zijkanten zijn daarnaast handig gepositioneerd. Linksboven zitten de volumeknoppen met daaronder de knop om Google Assistant meteen mee te activeren. Als je dus vaak gebruik maakt van de digitale assistent dan komt deze knop zeker goed van pas. Wat ik persoonlijk nog steeds weet te appreciëren is een afzonderlijke hoofdtelefoonaansluiting zodat ik geen tussenstukje nodig heb om mijn hoofdtelefoon in te pluggen en ook daar stelde LG mij niet teleur. Naast de usb-C-poort onderaan, waarmee snelladen mogelijk is, zit nog steeds de oude vertrouwde hoofdtelefoonpoort. Het geheel is ten slotte verrassend dun en licht, waardoor het toestel makkelijk in de hand ligt, als je de gladheid van de glazen behuizing wegneemt in ieder geval.

Uitstekend geluid

De luidspreker is dan wel niet het meest gebruikte onderdeel van een smartphone (in mijn geval alleszins), maar een goede luidspreker heeft altijd een zekere meerwaarde. Ondanks de enkele luidspreker onderaan de V40 ThinQ wist het toestel verbazingwekkend goed geluid te produceren, voor smartphonenormen natuurlijk. In de eerste plaats was het geluid voldoende luid en bijna op hetzelfde niveau als dat van een Bluetooth-luidspreker. De geluidskwaliteit was logischerwijs niet identiek, maar nog steeds enorm degelijk voor een smartphone. Het 3D-surround sound laat je daarnaast een nieuwe dimensie ontdekken in je muziek. De functie staat automatisch aan als je een hoofdtelefoon verbindt, dus de kans bestaat dat je eerst niet doorhebt dat de functie bestaat. Als je vervolgens naar het instellingenmenu hiervan gaat en het surround sound uitschakelt, zal je toch een duidelijk verschil merken. Op het vlak van geluid is er kortom zo goed als niets aan te merken.

Weinig extra software

Op softwarevlak weet de V40 ThinQ het verrassend rustig te houden. LG dringt amper eigen apps en programma’s op die onnodig veel geheugen in beslag nemen. Toch zit er voldoende software in de smartphone waardoor ik van de 64GB aan interne opslag nog zo’n 44GB overhield om zelf te gebruiken. Voor een smartphone met drie camera’s en uitgebreide camerafuncties kan dit na verloop van tijd echter wat weinig worden. Er is weliswaar ruimte voor een MicroSD-kaart, maar toch vraag ik me af waarvoor LG die 20GB heeft gebruikt. Maar goed, je krijgt na de initiële opstart een enorm schoon toestel om te gebruiken zonder veel nutteloze apps die virtueel stof zullen verzamelen. LG lijkt met deze smartphone geaccepteerd te hebben dat de meeste Android-gebruikers niet de voorkeur geven aan de apps van smartphonefabrikanten zelf, maar het liever houden bij de universele apps uit de fabrieken van Google. De knop die gekoppeld is aan Google Assistant toont dit des te meer aan. De V40 ThinQ heeft vervolgens 6GB aan RAM-geheugen in combinatie met een Snapdragon 845 chipset die je terugvindt in bijna alle high-end smartphones – de Huawei Mate 20 Pro en Sony Xperia XZ3 hebben dezelfde chipset. Hierdoor voert het toestel alle taken zeer vlot uit en zijn gamers meteen ook tevreden.

Zwakke batterij

Tot nu toe is de review over de V40 ThinQ overwegend positief, maar er is toch een laatste minpunt aan het toestel, namelijk de batterij. Met een batterij van 3.300 mAh is het toestel eveneens gemiddeld, al beginnen de meeste fabrikanten te opteren voor een grotere batterij in nieuwere toestellen. Als je intensief gebruik maakt van het toestel en veel foto’s zou willen nemen, surfen op het internet of gamen, dan kan je tegen het einde van de dag wel tegen enkele problemen aanlopen. De smartphone ondersteunt gelukkig wel snelladen en draadloos laden, waardoor je de ietwat kleine batterij al snel weer kan opladen.

Al bij al is de V40 ThinQ absoluut geen slecht toestel met goede prestaties op bijna alle vlakken. De vraag is nu of dit voldoende is om de mobiele tak van LG nieuw leven in te blazen.

Geïnteresseerd in de LG V40 ThinQ? Koop hem via Coolblue.