Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Cannondale Quick Neo EQ review: de e-bike voor elke gelegenheid

Ben je op zoek naar een e-bike die volledig uitgerust komt met alle accessoires die je nodig hebt voor een heerlijk ritje door de stad of het bos? Dan kan de Cannondale Quick Neo EQ je helpen.

 
Cannondale Quick Neo EQ
  • Score:   9/10
  • Prijs: €3299

Bespreking

PRO

  • 4 ondersteuningsmodi
  • versnellingen
  • afneembare batterij
  • volledige set accessoires

CONTRA

  • prijzig
  • scherm boordcomputer kan beter
  • 23kg zwaar


Wat weet je over artificiële intelligentie?
Ontdek de vele mogelijkheden van artificiële intelligentie en hoe het jouw bedrijf kan helpen tijdens Business Meets AI op 14 november 2019 in Antwerpen. Tickets zijn gratis, dus schrijf je snel in!

Ja, ik wil alles leren over artificiële intelligentie!


Dat onze mening over e-bikes compleet veranderd is deze zomer is geen geheim meer. Vorige maand konden we al de Cowboy 2019 testen en deze was nog maar net retour of de Cannondale Quick Neo EQ stond al voor de deur. Het eerste dat we merkten was het enorme verschil tussen de twee fietsen, en dan hebben we het niet alleen over het prijskaartje dat in dit geval 1.300 hoger ligt (met rede, zo blijkt). Waar Cowboy volledig inzet op het digitale aspect van je rit, wil Cannondale je vooral mogelijkheden geven tijdens het fietsen, zonder dat je daar een smartphone voor nodig hebt.

Cannondale Quick Neo EQ

De eerste rit

Om een e-bike echt te leren kennen moet je er gewoon met rijden en daarom onderwierpen we de Cannondale Quick Neo EQ al onmiddellijk aan een marathon van 40 kilometer naar de TechPulse-redactie. Veel voorbereiding was daar niet voor nodig. De fiets werd geleverd in een kartonnen doos en we moesten enkel even de trappers en boordcomputer bevestigen en het zadel verhogen. Zo konden we onmiddellijk al even het design van de fiets bewonderen, die indruk maakt met zijn blinkend zwarte frame. Je moet voor dit design zijn, maar de indrukken van collega’s en vrienden waren over het algemeen positief. In tegenstelling tot de gewone Quick Neo (met sportieve look), komt de EQ geleverd met spatborden, inclusief voor- en achterlicht, betere handvaten en een boordcomputer en dat voor 500 euro extra.

Ons lijkt de Quick Neo EQ alvast die extra investering waard. Wanneer je op de fiets kruipt, merk je onmiddellijk dat de handvaten heel goed in de hand liggen, veel beter dan wat je op een standaard fiets krijgt en dit zorgt voor een aangename rijervaring. Het hart van die rijervaring zijn de Bosch Active Line Plus-middenmotor van 250W, die enorm populair is in een groot aantal elektrische fietsen, en de Bosch PowerTube batterij van 500Wh die via een sleutel afneembaar is, iets dat we ten zeerste appreciëren bij het opladen. De motor heeft vier verschillende modi, die via de linkerkant van het stuur bediend kunnen worden. Dat is enorm handig én veilig, want je kan beide handen aan het stuur houden.




De vier modi die je kan selecteren, zijn Eco, Tour, Sport en Turbo. Elk van deze instellingen heeft effect op de moeite die je zelf moet doen tijdens het fietsen en op de batterij. Bij Eco zal je bijvoorbeeld veel minder ondersteuning krijgen, wat handig is als je zelf wil trappen maar toch een beetje ondersteuning nodig hebt. We testten de verschillende modi door dezelfde trapinspanning te leveren en merkten dat we op Eco zo’n 21 kilometer per uur haalden, waar dat op Turbo-modus makkelijk 25 werd. De impact op de batterij was moeilijker te testen tijdens onze proefperiode, maar we kunnen wel delen dat we tijdens onze grote proefrit 15 procent batterij verbruikt hadden na 40 kilometer in Sport-modus te rijden en af en toe over te schakelen naar Turbo. De batterijduur ligt dus duidelijk een pak hoger dan die van de Cowboy, waar je slechts 70 kilometer haalde op een volle batterij. De know-how van Bosch op het vlak van motoren is hier duidelijk een meerwaarde. Uiteraard hangt veel ook af van de inspanning die je zelf doet, hoogteverschillen in het landschap, tegenwind en meer.

Boordcomputer

De Bosch-boordcomputer is een handig apparaatje dat je kan voorzien van een hoop nuttige informatie tijdens het rijden, zo toont het op een eenvoudige manier de ritduur- en afstand, maximumsnelheid en gemiddelde snelheid, totale afgelegde afstand, cadans (wielomwentelingen) en zelfs je hartslag als je een eigen hartslagmeter koppelt via Bluetooth. Het Purion-display is niet zo helder als een smartphonescherm, maar staat best zijn mannetje. Enkel het rode Bosch-lettertype dat hier en daar gebruikt wordt, zoals voor Turbo, was soms moeilijk te lezen.

Cannondale Quick Neo EQ

Rijervaring

De Cannondale Quick Neo EQ zorgt voor een heel andere rijervaring dan zijn concurrenten. Zo heeft deze fiets meerdere versnellingen waar je tussen kan schakelen en dat zorgt voor de veelzijdigheid van de fiets die we zo geweldig vonden tijdens het proefrijden. Zo reden we op een gegeven moment via enkele bosweggetjes die voornamelijk bestonden uit losliggend zand. Even naar een lagere versnelling kunnen schakelen was hier vitaal en samen met de verschillende ondersteuningsmodi vonden we na even de ideale balans. Natuurlijk heeft dit systeem ook zijn nadelen. Er wordt immers gebruik gemaakt van een klassieke ketting en deze kan nog steeds van de tandwielen komen, waarna je het onderweg even moet oplossen. Een probleem dat je bij concurrenten met rubberen ketting niet hebt. Gelukkig komt dit zelden voor. Verder zorgde de Quick Neo EQ voor een toffe rijervaring. Na een uurtje op de fiets, merk je wel dat het zadel niet zo heel comfortabel is, maar voor kortere ritten is dit geen probleem. Het enige echte probleem met de Cannondale Quick Neo EQ, vonden we de schijfremmen. De voorrem maakte een hels lawaai bij het remmen, waardoor je al snel enkel op de achterrem ging vertrouwen. We vermelden ook nog even dat de Cannondale Quick Neo EQ 23 kilogram weegt en daarmee geen lichte fiets is. Toch krijg je hem nog steeds de trap opgedragen of in de trein gezet met een beetje moeite. De batterij is bovendien verwijderbaar met behulp van een sleutel, iets dat we ten zeerste appreciëren bij het opladen.

Verdict

Wanneer we alle aspecten van deze e-bike samennemen, kunnen we niet anders dan positief zijn over de Cannondale Quick Neo EQ. Ja, hij is prijzig, maar je krijgt voor dat bedrag een veelzijdige fiets die je in geen enkele situatie zal teleurstellen en dat dankzij de verschillende ondersteuningsmodi en versnellingen De Quick Neo EQ is het resultaat van de jaren ervaring die Cannondale heeft met het bouwen van fietsen, van mountainbikes tot stadsfietsen en racefietsen die gebruikt worden in de Tour de France. Rijplezier verzekerd!

Cannondale Quick Neo EQ

 




Lees meer over : Cannondale | e-bike | elektrische fiets | Quick Neo EQ