Review Motorola One Action: hetzelfde recept, anders afgekruid

4K-video-opname met selfiecamera
Actiecamera is niet enorm nuttig
Heel matige prestaties bij weinig licht
De One Vision is een betere keuze
Aanbevolen prijs: €259
Het gamma Android One-smartphones van Motorola heeft met de One Action een nieuw lid gekregen. Hij onderscheidt zich met de zogenaamde actiecamera.

Over smartphones in het Android One-programma hebben we over het algemeen weinig negatieve opmerkingen. Deze toestellen draaien een zuivere versie van Android zonder dat de producent eigen software heeft toegevoegd. Motorola heeft dit jaar sterk ingezet op zijn gamma Android One-smartphones. De nieuwste toevoeging aan die familie is de Motorola One Action, die uitgerust is met drie camera’s achteraan, waaronder de unieke actiecamera. Als we de camera’s buiten beschouwing laten dan heeft hij enorm veel weg van de Motorola One Vision die eerder dit jaar verscheen.

Kopiëren en plakken

De gelijkenissen tussen de Motorola One Action en One Vision zijn enorm groot. Ook hier zien we een punch-hole selfiecamera rechtsboven in het scherm, dat eveneens 6,3 inch meet, een verhouding van 21:9 en een resolutie van 1080 x 2510 pixels heeft. Binnenin gaat hetzelfde verhaal verder en vinden we dezelfde chipset, een Exynos 9609, dezelfde batterij van 3.500mAh en dezelfde hoeveelheid RAM-geheugen, 4GB. Qua prestaties krijg je dus exact hetzelfde als bij de One Vision.

De automatische belichting bij artificieel licht kan soms te fel zijn, maar je kan dit makkelijk bijstellen in de camera-app om de kleuren het beste tot hun recht te laten komen.

In de praktijk werd dit bevestigd en zagen we inderdaad identieke prestaties. Dit komt neer op relatief snelle laadtijden voor apps, vlotte wissels tussen apps en games die verrassend vlot gespeeld kunnen worden. We zien hier echter ook hetzelfde nadeel als bij de One Vision en dat nadeel is hier nog niet iets groter. De batterij van de One Action is namelijk niet fantastisch, in de meeste gevallen gaat hij een volledige dag mee, maar bij intensief gebruik (veel fotografie, video en games) heb je toch een oplader nodig.

Daar zit meteen ook een van de weinige verschillen. Waar de One Vision 15W-snelladen ondersteunt, is dit bij de One Action slechts 10W, maar wel nog steeds via een USB-C-poort. Tijdens het opladen krijg je per minuut ongeveer een procent van je batterij terug. In totaal hadden wij een tweetal uur nodig om van 0 naar 100 procent op te laden.

Gemiste kansen

Naast de gelijkenissen zijn er natuurlijk ook nog verschillen. Die vinden we voornamelijk bij de camera’s. De prijs van de One Action is daarnaast ook iets lager en ligt op 259 euro tegenover de 299 van de One Vision. Je betaalt minder en krijgt een camera extra. Het lijkt er dus op dat de One Action een betere deal is, maar als we een kijkje dichterbij nemen, zien we dat er wat gesleuteld is aan de camera’s.

De 48MP-camera van de One Vision met optische beeldstabilisatie en Night Vision-ondersteuning voor foto’s bij weinig licht hebben plaats gemaakt voor een ordinaire 12MP-hoofdlens. De 5MP-dieptesensor voor portretfoto’s is wel overgenomen. De zogenaamde actiecamera is een lens van 16MP die uitsluitend voor video’s gebruikt kan worden. Je kan dus geen foto’s nemen met deze lens. Motorola heeft de 16MP-lens in de One Action 90 graden gedraaid met de actiecamera als resultaat. Hierdoor kan je je video’s in landschapsmodus maken terwijl je je smartphone rechtop vasthoudt.

De camera-interface is nog steeds even eenvoudig en gebruiksvriendelijk als we gewend zijn van Motorola dus dat is een grote plus. Als je op het video-icoontje onderaan tikt, dan krijg je naast de opname knop de mogelijkheid om te wisselen tussen standaard video of de actiecamera. Die kan bovendien zowel in 18:9 als in 21:9 video’s opnemen, telkens in Full HD-kwaliteit. Een leuk pluspunt voor de selfieliefhebbers is dat die camera in 4K video-opnames kan maken.

Een realistische weergave bij natuurlijk licht, maar de kleuren zien er ietwat flets uit.

Uniek, maar niet heel nuttig

Toen we video’s maakten met de actiecamera, merkten we duidelijk het gebrek aan optische beeldstabilisatie. De digitale beeldstabilisatie is makkelijk in te stellen, maar krijgt de klus vaak niet geklaard. Het klinkt handig om je smartphone met één hand vast te houden en toch een video in landschapsmodus te kunnen maken. In de praktijk was dat voor ons niet zo.

De One Action ligt verrassend goed in de hand en is prima met één hand te gebruiken, maar filmen met één hand zorgt er wel voor dat je de smartphone minder stabiel vasthoudt. Van nature namen wij de One Action met twee handen vast, waardoor we hem eigenlijk ook in landschapsmodus konden vasthouden. Heel nuttig vonden wij de actiecamera dus niet. De video’s zelf zijn daarnaast van prima kwaliteit, maar ze kunnen logischerwijs niet concurreren met high-end smartphones.

De nachtmodus moet onderdoen voor die van de One Vision. Er kan al gauw wat ruis verschijnen bij donkere scènes.

Toch hadden we hier liever optische beeldstabilisatie gezien. De actiecamera is specifiek bedoeld voor video-opname en moet het makkelijk maken om video’s met één hand te maken terwijl jijzelf beweegt. In die scenario’s waren onze video’s vaak niet bruikbaar omdat het beeld te hard schokte. In situaties met weinig licht heeft de One Action het moeilijk, zowel bij fotografie als video-opname, dus voor de beste resultaten gebruik je best natuurlijk (zon)licht.

Hieronder zie je nog een video die met actiecamera gemaakt is terwijl we de smartphone verticaal vasthielden.

Het verdict

De One Action is een moeilijke smartphone om over te oordelen. Het is een prima smartphone voor zijn prijs, maar in dit geval is Motorola zijn eigen concurrentie. Voor enkele euro’s meer heb je de One Vision die, wat ons betreft, betere cameraprestaties aflevert. De nachtmodus en optische beeldstabilisatie in de 48MP-lens zorgen in feite voor betere resultaten dan de 12MP-hoofdlens en 16MP-actiecamera van de One Action samen. Voor landschapsvideo’s moet je je smartphone dan wel horizontaal houden, maar het eindresultaat zal er wel beter uitzien.

Geïnteresseerd in de Motorola One Action? Koop hem via Coolblue.