Gears 5 review: nog steeds een gouden franchise

Vermakelijke campaign
(Couch) co-op
Even vermakelijke multiplayer
Technisch hoogstandje, maar...
... niet vrij van bugs
Gears 5 verliest een stuk van zijn titel, maar wint op zoveel andere vlakken.

De Gears of War franchise gaat ondertussen al even mee, dus toen Gears 5 reeds werd aangekondigd twee jaar na de release van Gears of War 4, konden we niet anders dan voorzichtig enthousiast zijn. Enerzijds is een nieuwe telg in de bekroonde franchise altijd iets om enthousiast van te worden, maar aan de andere kant wil je gerust wat langer wachten op een opvolger zodat je zeker bent dat er genoeg aandacht in werd geïnvesteerd. Onze zorgen waren volledig onterecht, want Gears 5 is een opvolger van wereldklasse.

Wel Gears, geen War

Gears of War 1 tot en met 3 werden ontwikkeld door Epic Games. Daarna werd de fakkel doorgegeven aan ontwikkelaar The Coalition. Met Gears of War 4 was het dus de taak van de ontwikkelaar om de fanbase gerust te stellen door te bewijzen dat de franchise in goede handen is. Dat deden ze voortreffelijk (akkoord, met een verhaal dat vooral de basis moest leggen voor Gears 5) en dat geeft hen krediet om aan Gears 5 een eigen draai te geven. Dat doen ze uiteraard met alle respect voor de gesmaakte fundamenten van de serie. Het feit dat er gekozen werd voor de titel Gears 5 in plaats van Gears of War 5, is trouwens simpelweg het gevolg van een schoonmaakbeurt. Binnen de community wordt er namelijk enkel gesproken over ‘Gears’, dus het leek de marketingafdeling van Xbox logisch om het “of War”-gedeelte simpelweg te strippen.

Op zoek naar zichzelf

In Gears 4 zagen we de introductie van drie nieuwe protagonisten. Die game zette voornamelijk J.D. Fenix centraal, maar in Gears 5 is het de beurt aan Kait Diaz. In het verhaal gaat ze op zoek naar het antwoord op een paar levensvragen. Al snel blijkt dat haar connectie met de vijand minder onschuldig is dan het lijkt. Het verhaal is beduidend emotioneler dan voorgaande delen en slaagt er zo in om je gedurende de volledige campaign te boeien. Kait is namelijk een veel interessanter personage dan JD.

Kait, Del en Jack vormen een onafscheidelijk trio.

Gameplay

Gears 5 is een van die games waar je je volledig in kan verliezen en in een weekendje kan uitspelen zonder aan iets anders te denken. Dat is niet alleen te danken aan het kwalitatieve verhaal, maar ook aan het tempo doorheen de game. Explosieve sequenties van brute actie worden afgewisseld met stukken waarin je rustig de omgeving kan verkennen. Dat merk je voornamelijk wanneer je met Kate en Del rustig over het ijs of in de woestijn zeilt met de Skiff, een nieuw door wind aangedreven voertuig. Bij momenten deed het zelfs denken aan de sequenties in Assassin’s Creed IV: Black Flag waar je even kon bekomen van alle actie door zorgeloos te varen met je schip. Die momenten van afwisseling maak je grotendeels zelf, want kort na de intro van de game merk je dat je in een bescheiden open wereld terechtkomt. Je wordt nog steeds richting de verhaalmissies geduwd, maar als je het verhaal even wil afwisselen met een paar zijmissies of de omgeving wil verkennen, dan kan dat. Wellicht wil je dat ook, want op technisch vlak kon de game ook hoge ogen gooien. De speelwereld is grafisch werkelijk prachtig vormgegeven en is gemaakt om te bewonderen. The Coalition heeft duidelijk hemel en aarde verzet om de game op dit niveau te krijgen.

Hierboven hadden we het al over Del, een personage uit Gears 4 dat qua aandacht in Gears 5 niet hoeft onder te doen voor Kait. Del en Kait zijn beleven het avontuur namelijk samen, maar je krijgt wel enkel Kait onder de knoppen. Althans, als je de game in je eentje speelt. Het is namelijk ook mogelijk om de game in co-op te spelen met twee andere vrienden waarbij iemand Kait voor zijn of haar rekening neemt, iemand die Del bestuurt en tot slot krijgt iemand ook Jack onder de knoppen. Bovendien kan dat ook allemaal in couch co-op.

De enorm vermakelijke campaign wordt nog een stuk leuker wanneer je samen met vrienden speelt.

Jack is in feite een geavanceerde drone die vaak een lach op je gezicht tovert met zijn charismatische en gevatte uitspraken. Speel je de game solo, dan kan je Jack bijvoorbeeld de opdracht geven om vijanden aan te vallen of om een gevallen teammaat terug op de benen te helpen. Telkens wanneer je Jack een actie laat uitvoeren, zal hij wel even moeten bekomen voordat hij opnieuw kan worden ingezet. Het is dus zaak om Jack op de juiste momenten in te zetten. Tijdens sommige delen kan de gameplay behoorlijk pittig worden, dus dan is een goede strategie absoluut een must. Naarmate je verder komt in de game, leert Jack ook steeds meer kunstjes. De ludieke drone is dus meer dan een akkefietje, het is een geslaagde manier om de gameplay fris te houden.

Multiplayer

Vaak koop je een game ofwel voornamelijk voor de campagne, ofwel voornamelijk voor de multiplayer. Bij Gears 5 ligt dat anders, want net zoals bij Gears of War 4 is de multiplayer terug veel meer dan een extraatje. Wellicht zal je terug heel wat uren verslijten in de gesmaakte Horde-mode, maar geef zeker ook de nieuwe Escape-mode een kans. In die modus speel je samen met twee anderen en dien je te ontsnappen uit de kern van de Locust. Het vraagt meer strategie dan je in eerste instantie zou denken, want het is niet altijd mogelijk om elke vijand te doden. Er is dus wat meer creativiteit vereist om alles tot een goed einde te brengen. De leukste ervaring krijg je dan ook wanneer je de modus met vrienden speelt en actief communiceert over jullie aanvalsplan.

Nieuw is ook de Arcade mode, een multiplayermodus die speelt als een hero shooter. Elk personage beschikt over eigen skills en wapens. Door kills en assists te maken, verdien je ‘skulls’. Hiermee kan je vervolgens krachtigere wapens aankopen. Wanneer je personage sterft, verlies je wel dit wapen. In dat geval zal je dus terug moeten sparen om het wapen opnieuw aan te schaffen.

Je zal wellicht weer veel uren slijten in de Horde-mode, maar geef zeker ook de nieuwe Escape-mode een kans.

Met Gears 5 bewijst The Coalition nogmaals dat de franchise in goede handen is. Ze besloten wijselijk om de gameplay grotendeels ongewijzigd te laten en zich vooral te focussen op het verbeteren van het verhaal. Met Kait in de hoofdrol krijg je deze keer een verhaal dat een stuk emotioneler en aangrijpender is dan de op testosteron terende cutscenes van de vorige games. Met de introductie van nieuwe gamemodi werd er ook verder gebouwd op de reeds voortreffelijke multiplayer. Daarmee is Gears 5 een van die zeldzame games die je zowel koopt voor de singleplayer als voor de multiplayer. Bovendien is de game ook sinds diens release inbegrepen bij Xbox Game Pass, dus wanneer je daar een abonnement op hebt is er helemaal geen excuus meer om de game niet uit te proberen op je Xbox of Windows pc.