Tips

Automatiseer taken met Windows taakplanner

Voer je vaak dezelfde taken uit op je computer? Met de taakplanner in Windows kan je deze zaken automatiseren.

De taakplanner van Microsoft werd tezamen met Windows NT 4.0 geïntroduceerd. De tool wordt voornamelijk gebruikt door de applicaties op je toestel en Windows zelf. Met behulp van de taakplanner zorgt je antivirus er bijvoorbeeld voor dat de software regelmatig nakijkt of er updates voor zijn virusdefinities beschikbaar zijn. Zelfs wanneer je nog nooit de taakplanner hebt geopend, is deze hierdoor goed gevuld met taken. Door zelf taken toe te voegen aan de tool kan je een hoop taken automatiseren.

Start een programma

Je kan de taakplanner terugvinden in het Configuratiescherm bij Systeem. Uiteraard is het eveneens mogelijk om de tool te openen door in het startmenu naar taakplanner te zoeken. Onder bibliotheek voor taakplanner zie je de taken staan die al zijn ingepland. Met name voor Windows kan je een hoop taken terugvinden.

De kracht van de tool zit hem echter in het feit dat je je eigen taken kan aanmaken. Klik hiervoor aan de rechterzijde op Basistaak maken, geef je taak een naam en klik op Volgende. Je kan kiezen om je taak op vaste momenten te starten of wanneer een gebeurtenis zich voordoet. Stel dat je Chrome standaard wilt opstarten wanneer je je aanmeldt op je computer. Vink Als ik mij aanmeld aan en klik wederom op Volgende. Kijk in het volgende scherm na of Een programma starten is aangevinkt en klik nogmaals op Volgende. Nu kan je het programma kiezen dat wordt gestart en eventuele parameters toevoegen. Klik op Bladeren en zoek in de Program Files naar Chrome.exe. Bij de parameters kan je eventueel de url ‘s van websites invullen, gescheiden door een spatie. Klik ten slotte op Volgende en Voltooien om de taak aan te maken.

Wanneer je je nu aanmeldt, zal Chrome automatisch starten en de websites openen die je als parameter hebt opgegeven. Ideaal voor wie steevast naar een nieuwssite gaat wanneer hij zijn computer start. Heb je andere programma’s die je op vaste momenten start? Door voorgaand proces te herhalen voor ieder programma, kan je deze taken automatiseren.

Automatische mails

Ongeacht de job die je doet, zal je hoogstwaarschijnlijk periodisch een mail moeten uitsturen met statusrapporten naar je baas of collega’s. Vaak hoeven deze mails niet meer te bevatten dan een eenvoudige spreadsheet of logfile. Je kan telkens handmatig een mail schrijven, de juiste bestanden toevoegen en deze doorsturen naar je collega’s. Het is echter een stuk eenvoudiger wanneer je dat proces met de taakplanner automatiseert.

Je kan gebruik maken van de standaardmailfunctie van de taakplanner, maar deze tool is vrij beperkt in zijn mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld geen logingegevens opgeven, waardoor je de tool niet kan gebruiken voor maildiensten waar je je moet aanmelden. SendEmail is een gratis tool en laat wel toe om te authentiseren met een Simple Mail Transfer Protocol (SMTP)-server. Pak de bestanden uit en plaats deze in dezelfde map als waar je je rapporteren bewaart, dat bespaart je later werk.

Start de taakplanner, creëer een nieuwe basistaak en kies het juiste tijdstip waarop de mail verstuurd moet worden. Wanneer je in het actiescherm terecht komt, kies je Een programma starten. Klik op de bladerknop en ga naar de executabel van SendEmail. Stel dat je e-mailadres pcmag@gmail.com is en je een mail wilt sturen naar collega@minoc.com, dan vul je als parameter -f pcmag@gmail.com –t collega@minoc.com –u [onderwerp] –m [tekst] –a [bestandsnaam bijlage] –s smtp.gmail.com:587 –xu pcmag@gmail.com –xp [paswoord] –o tls=yes in.

Hierbij vertel je SendEmail wat jouw e-mailadres is, naar welk e-mailadres je het bericht wilt versturen, wat het onderwerp is van de mail en welke tekst in je bericht moet staan. Verder geef je aan welke bijlage moet worden toegevoegd. Indien je SendEmail niet in dezelfde map hebt geplaatst als de bijlage, moet je het volledige pad opgeven. Daarna vertel je SendEmail welke server hij moet gebruiken en wat je login en paswoord zijn. Tenslotte schakel je TLS-encryptie in, wat door de meeste SMTP-servers verplicht wordt.

Creëer je eigen scripts

Door je eigen programma’s te schrijven, kan je pas echt het meeste halen uit de taakplanner van Windows. Je downloadmap is een typische plaats waar bestanden zich onbedoeld opstapelen, waardoor je opslagruimte verspilt en je computer trager wordt. Door de taakplanner een zelfgemaakt script te laten uitvoeren, wordt je computer automatisch op orde gehouden.

Als voorbeeld nemen we een batch-bestand die bestanden in de downloadmap verwijdert die ouder zijn dan dertig dagen. Open kladblok en typ forfiles /p “C:\Users\[jouw gebruikersnaam]\Downloads” /s /m *.* /c “cmd /c Del @path” /d -30. Sla het bestand op als een batch-file (.bat).

Forfiles is een opdracht dat een commando op bestanden uitvoert en maakt gebruik van /p als parameter om te bepalen voor welk pad het files moet zoeken. Met /s vertel je het commando dat het eveneens in submappen naar bestanden moet zoeken en met /m kan je een zoekstring opgeven. Aangezien we *.* gebruiken, wordt naar alle bestanden gezocht.

Achter /c schrijf je het commando dat uitgevoerd moet worden op de gevonden bestanden. Ons script opent de opdrachtprompt, voert het delete-commando uit en sluit hierna de opdrachtprompt. Tenslotte gebruiken we /d om de ouderdom van de gewenste bestanden aan te geven. Met -30 geven we aan dat de bestanden minstens 30 dagen oud moeten zijn.

Je kan het script handmatig uitvoeren wanneer je downloadmap erg vol is, of automatisch laten uitvoeren door de taakplanner. Open hiervoor de taakplanner en creëer een basistaak die het script dat je net maakte uitvoert. Indien je andere mappen hebt die regelmatig leeggemaakt moeten worden, kan je het script aan je noden aanpassen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business